Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
In toepassing hiervan werd in 2019 het meerjarenplan opgemaakt en goedgekeurd voor de periode van 2020 tot 2025 in de Gemeenteraad van 14 december 2019. Dit meerjarenplan vormt de basis voor het beleid tot 2025. Het bevat de te bereiken resultaten of effecten en de acties en actieplannen die het bestuur daarvoor zal uitvoeren. Op financieel vlak bevat het de ramingen van de verwachte ontvangsten en uitgaven voor de periode van 2020 tot 2025 en de kredieten voor het boekjaar 2020, voorgesteld in schema M3.
Het meerjarenplan van een lokaal bestuur bevat de planning van het beleid en de financiën voor 6 jaar. Het bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. De vorm en inhoud van het meerjarenplan moet, bovenop de algemene voorwaarden voor beleidsrapporten, voldoen aan een aantal specifieke regels.
Artikel 257 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt o.a.dat minstens één keer per jaar het meerjarenplan aangepast wordt, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen. Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 oktober 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 26 oktober 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 12 december 2020 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 2 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 12 december 2020, door de Gemeenteraad in zitting van 12 december 2020.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 25 oktober 2021 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 25 oktober 2021, door de Gemeenteraad in zitting van 25 oktober 2021.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 28 november 2022 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 28 november 2022, door de Gemeenteraad in zitting van 28 november 2022.
De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 oktober 2023 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 5 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 23 oktober 2023, door de Gemeenteraad in zitting van 23 oktober 2023.
De jaarrekening 2023 werd in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 27 mei 2024 vastgesteld en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de jaarrekening 2023 heeft vastgesteld in zitting van 27 mei 2024 door de Gemeenteraad in zitting van 27 mei 2024. (incl.beslissing om het gecumuleerd budgettair resultaat van de entiteit OCMW als tussenkomst in het tekort van het OCMW te beschouwen en dusdanig te verwerken).
De zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24 juni 2024 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 24 juni 2024, door de Gemeenteraad in zitting van 24 juni 2024.
De zevende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 26 augustus 2024 en goedgekeurd voor het deel, dat de Raad voor Maatschappelijk Welzijn i.f.v. de aanpassing 7 van het meerjarenplan 2020-2025 heeft vastgesteld in zitting van 26 augustus 2024, door de Gemeenteraad in zitting van 26 augustus 2024.
Bij de opmaak van de aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025 worden de laatste aanpassingen aan het budget 2024 doorgevoerd; de prognoses voor de budgetten (vanaf 2025) worden geactualiseerd.
Deze achtste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt nu aangeboden voor vaststelling door de Raad van Maatschappelijk Welzijn.
Op dit punt werd een amendement goedgekeurd met volgende tekst:
Tijdens de voorbereiding van de gemeenteraadszitting wordt opgemerkt dat er een fout is geslopen in de aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025. Het was de intentie om, vanaf 2025, 100.000 euro subsidie aan Mu.zee rechtstreeks toe te kennen aan Mu-zee-Um (in plaats dat Mu.Zee deze subsidie op hun beurt moet doorstorten aan Mu-Zee-Um). Hiertoe werd de nominatieve subsidie aan Mu.Zee vanaf 2025 verlaagd met 100.000 euro. Echter blijkt dat door een administratieve vergissing de verhoging van de nominatieve subsidie aan Mu‑Zee‑Um niet werd opgenomen in deze aanpassing 8 van het meerjarenplan.
Daarom dienen volgende bedragen te wijzigen in de meerjarenplanaanpassing op volgende budgetsleutels:
Voormelde wijzigingen hebben tot gevolg dat de officiële schema’s wijzigen. Een nieuw document werd opgesteld met bovenstaande aanpassingen.
De impact op de autofinancieringsmarge daalt in de boekjaren 2025 en volgende met 100.000 euro. Het verplichte evenwicht (de autofinancieringsmarge is in het laatste jaar van de planningsperiode minstens positief) komt hiermee niet in het gedrang. De autofinancieringsmarge 2025 bedraagt na deze aanpassing 5.866.851 euro.
De impact op het beschikbaar budgettair resultaat is cumulatief. In 2025 daalt dit resultaat met 100.000 euro, in 2026 met 200.000 euro en in 2027 met 300.000 euro. Ook hier komen de verplichte evenwichtsvereisten niet in het gedrang en blijft het beschikbaar budgettair resultaat elk jaar van de planningsperiode positief. In 2027 evolueert dit resultaat van 2.490.834 euro naar 2.190.834 euro.
Derhalve wordt de bijlage 'Aanpassing 8 Meerjarenplan 2020-2025' vervangen door de bijlage hierbij '8_Meerjarenplan 2020-2025'
Beslist:
Neemt kennis en stemt in met het amendement dat ter stemming zal worden voorgelegd in de gemeenteraadszitting van 25 november 2024 met betrekking tot de achtste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en haar wijzigingen (o.a. Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur van 17 februari 2023).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC) en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC) en haar wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB-2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Stelt de aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025 vast.
Levert dit besluit digitaal aan de toezichthoudende overheid aan.
Tijdens de voorbereiding van de gemeenteraadszitting wordt opgemerkt dat er een fout is geslopen in de aanpassing 8 van het meerjarenplan 2020-2025. Het was de intentie om, vanaf 2025, 100.000 euro subsidie aan Mu.zee rechtstreeks toe te kennen aan Mu-zee-Um (in plaats dat Mu.Zee deze subsidie op hun beurt moet doorstorten aan Mu-Zee-Um). Hiertoe werd de nominatieve subsidie aan Mu.Zee vanaf 2025 verlaagd met 100.000 euro. Echter blijkt dat door een administratieve vergissing de verhoging van de nominatieve subsidie aan Mu‑Zee‑Um niet werd opgenomen in deze aanpassing 8 van het meerjarenplan.
Daarom dienen volgende bedragen te wijzigen in de meerjarenplanaanpassing op volgende budgetsleutels:
Voormelde wijzigingen hebben tot gevolg dat de officiële schema’s wijzigen. Een nieuw document werd opgesteld met bovenstaande aanpassingen.
De impact op de autofinancieringsmarge daalt in de boekjaren 2025 en volgende met 100.000 euro. Het verplichte evenwicht (de autofinancieringsmarge is in het laatste jaar van de planningsperiode minstens positief) komt hiermee niet in het gedrang. De autofinancieringsmarge 2025 bedraagt na deze aanpassing 5.866.851 euro.
De impact op het beschikbaar budgettair resultaat is cumulatief. In 2025 daalt dit resultaat met 100.000 euro, in 2026 met 200.000 euro en in 2027 met 300.000 euro. Ook hier komen de verplichte evenwichtsvereisten niet in het gedrang en blijft het beschikbaar budgettair resultaat elk jaar van de planningsperiode positief. In 2027 evolueert dit resultaat van 2.490.834 euro naar 2.190.834 euro.
Derhalve wordt de bijlage 'Aanpassing 8 Meerjarenplan 2020-2025' vervangen door de bijlage hierbij '8_Meerjarenplan 2020-2025'
Beslist:
Neemt kennis en stemt in met het amendement dat ter stemming zal worden voorgelegd in de gemeenteraadszitting van 25 november 2024 met betrekking tot de achtste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Het Sociaal Fonds van de Burgemeester, gekend onder ondernemingsnummer 0661.955.120, schonk op 10 oktober 2024 twee bedragen van telkens 3.000,00 euro middels gewone overschrijving, eenmaal op rekening BE03 0910 0092 7084 actief voor begeleidingstehuis De Bolle en eenmaal op rekening BE34 0910 0092 7690 actief voor begeleidingstehuis De Brem beide van het OCMW Oostende
Deze schenkingen worden beschouwd met last te zijn voor de activiteiten van De Bolle dan wel De Brem, dit gelet op de gerichte overschrijving op deze specifieke rekeningen van het OCMW Oostende.
Het Sociaal Fonds van de Burgemeester is bij het OCMW Oostende gekend maar heeft geen openstaande schuldvorderingen of actief dossier bij het bestuur. De schenking kan aanvaard worden.
Decreet lokaal bestuur, artikel 78 12°, het definitief aanvaarden van schenkingen en het aanvaarden van legaten.
Aanvaard definitief de schenking van het Sociaal Fonds van de Burgemeester voor een bedrag van 3.000,00 euro met last ten voordele van begeleidingstehuis De Bolle.
Aanvaard definitief de schenking van het Sociaal Fonds van de Burgemeester voor een bedrag van 3.000,00 euro met last ten voordele van begeleidingstehuis De Brem.
Het OCMW ontvangt een eenmalige toelage ter bevordering van het activeren van (equivalent) leefloongerechtigden binnen de subsidieoproep 'Lokaal Activeringspact' van het Departement Werk en Sociale Economie. Met die middelen schakelt OCMW Oostende de expertise van Samen Divers vzw in voor het faciliteren en begeleiden van taaloefenkansen in functie van de maatschappelijke integratie en activering van een groep kwetsbare leefloongerechtigden.
In het verleden werd reeds een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen Stad Oostende en Samen Divers. De inhoud van deze samenwerking wordt als basis overgenomen om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst op te maken tussen OCMW Oostende en Samen Divers gezien het twee verschillende rechtspersonen betreft. Het enige verschil is dat er bij de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Oostende en Samen Divers taaloefenkansen worden aangeboden voor uitsluitend leefloongerechtigden met een activeringstraject.
Er is reeds een bestaande samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Oostende en Samen Divers. We opteren om het inhoudelijk karakter van deze samenwerkingsovereenkomst integraal over te nemen.
Deze samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Oostende en Samen Divers focust op leefloongerechtigden in combinatie met een activeringstraject bij Dienst Tewerkstelling. Er diende een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te worden opgemaakt, gezien STAD OOSTENDE en OCMW OOSTENDE twee verschillende rechtspersonen zijn. Het budget dat door Vlaanderen gegeven wordt om o.a. taaloefenkansen voor leefloongerechtigden aan te bieden, wordt aan het OCMW overgemaakt. Bijgevolg dient er ook een nieuwe overeenkomst tussen OCMW OOSTENDE en Samen Divers gesloten te worden.
In kader van het integratiebeleid is vzw Samen Divers een belangrijke partner, de doelstellingen die de organisatie nastreeft en de projecten die hiertoe worden opgezet , bieden ondersteuning en zijn complementair aan de doelstellingen van het OCMW in kader van het beleid van mensen met een migratieachtergrond.
De samenwerkingsovereenkomst wordt gefinancierd binnen de subsidieoproep 'Lokaal Activeringspact' van het Departement Werk en Sociale Economie en is dus kostenneutraal.
De samenwerkingsovereenkomst vindt plaats tijdens schoolweken en is een verlenging van de huidige overeenkomst.
De start is voorzien 01 januari 2025 tot en met 31 december 2025 en beoogt verdere ontwikkeling van het taalniveau bij (equivalent) leefloongerechtigden.
De overeenkomst beschrijft de doelstellingen, financiële subsidies, doelgroepbepaling.
Subsidieoproep Lokaal Activeringspact.
Meerjarenplan 2020-2025.
Samenwerkingsovereenkomst met Samen Divers vzw goedgekeurd op 27 april 2020:
2020_GR_00154 - Mens en Maatschappij - Integratie - Aanneming overeenkomst vzw Samen Divers - Goedkeuring
AP 040101 – P – Het stadbestuur heeft een regierol inzake integratiebeleid
A 04010102 – De dienst mens en maatschappij zet een samenwerking op met partnerorganisaties in kader van het integratiebeleid, waarbij expertise, projecten en middelen gezamenlijk ingezet kunnen worden.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst met vzw Samen Divers, zoals in bijlage 'Samenwerkingsovereenkomst OCMW Oostende Samen Divers' goed.
VDAB biedt reeds job-en taalcoaching aan voor reguliere werknemers die minder dan 12 maanden tewerkgesteld zijn bij een onderneming. Leefloongerechtigden binnen een TWE-traject komen hier niet voor in aanmerking. Binnen de huidige werking detecteren we dit als een groot hiaat.
Met de subsidie van het LAP willen we onderzoeken of bijkomende job- en taalcoaching de slaagkansen van de leerwerktrajecten verhoogt. Daarvoor sluiten we een samenwerkingsovereenkomst met emino vzw
Diverse vormings- en opleidingspartners werden aangeschreven om hun aanbod in te dienen binnen deze oproep. Het aanbod van emino vzw sloot prijs/kwaliteit het best aan op de vraag van OCMW Oostende.
De kosten die verbonden zijn aan de samenwerking met emino, worden volledig gedekt door de subsidie van het LAP.
De samenwerking vindt plaats in november en december 2024.
Naast de samenwerkingsovereenkomst wordt ook een verwerkersovereenkomst (zie bijlage) en een procedure van privacy en klachten (zie bijlage) voorgelegd ter goedkeuring.De samenwerkingsovereenkomst wordt gefinancierd binnen de subsidieoproep 'Lokaal Activeringspact' van het Departement Werk en Sociale Economie en is dus kostenneutraal.
Subsidieoproep Lokaal Activeringspact.
Meerjarenplan 2020-2025.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst met emino, zoals in bijlage 'Samenwerkingsovereenkomst OCMW Oostende Emino'goed.
Keurt de privacy- en klachtenprocedure, zoals te vinden in bijlage, goed.
Keurt de verwerkersovereenkomst, zoals te vinden in bijlage, goed.
VDAB biedt reeds job-en taalcoaching aan voor reguliere werknemers die minder dan 12 maanden tewerkgesteld zijn bij een onderneming. Leefloongerechtigden binnen een TWE-traject komen hier niet voor in aanmerking. Binnen de huidige werking detecteren we dit als een groot hiaat.
Met de subsidie van het LAP willen we onderzoeken of bijkomende job- en taalcoaching de slaagkansen van de leerwerktrajecten verhoogt. Daarvoor sluiten we een samenwerkingsovereenkomst met SBS Skill BuilderS
Diverse vormings- en opleidingspartners werden aangeschreven om hun aanbod in te dienen binnen deze oproep. Het aanbod van SBS Skill BuilderS sloot prijs/kwaliteit het best aan op de vraag van OCMW Oostende.
De kosten die verbonden zijn aan de samenwerking met SBS Skill BuilderS, worden volledig gedekt door de subsidie van het LAP.
De samenwerking vindt plaats in november en december 2024.
De samenwerkingsovereenkomst wordt gefinancierd binnen de subsidieoproep 'Lokaal Activeringspact' van het Departement Werk en Sociale Economie en is dus kostenneutraal.
Subsidieoproep Lokaal Activeringspact.
Meerjarenplan 2020-2025.
Keurt de samenwerkingsovereenkomst met SBS Skill BuilderS, zoals in bijlage 'Samenwerkingsovereenkomst OCMW Oostende SBS Skill BuilderS'goed.
Op 6 september 2023 werd naar het lokaal bestuur een protocol en begeleidende brief verstuurd via mail, met de vraag om een advies te bezorgen van de DPO.
Dit protocol is een gevolg van de wederzijdse mededeling van persoonsgegevens in het Fluvius portaal tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken Fluvius en het lokaal bestuur. Door middel van deze tool wordt de Lokale Adviescommissie georganiseerd, worden preventieve acties opgezet, wordt de Minimale Levering Digitale Meter in Prepaid georganiseerd, ... Dit protocol is noodzakelijk om tegemoet te komen aan de vereisten van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De opmerkingen bij het advies op het protocol werden verzameld, geanalyseerd en desgevallend meegenomen in het protocol dat nu ter ondertekening wordt voorgelegd.
Met de goedkeuring van bijhorend protocol binden Stad Oostende en het OCMW Oostende zich tot de voorwaarden die in dit protocol opgenomen worden.
Decreet van 20 december 1996 tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.
Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Energiedecreet 8 mei 2009 (Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid).
Keurt de voorwaarden en modaliteiten van de wederzijdse elektronische mededeling van de persoonsgegevens, in bijgevoegd protocol goed, in kader van gegevensuitwisseling tussen Fluvius en OCMW Oostende, rekening houdend met de bijgevoegde opmerkingen en adviezen van Fien Van Vooren, data protection officer van het OCMW Oostende, goed.
Ondertekent het bijgevoegde protocol voor de uitwisseling van gegevens tussen Fluvius en OCMW Oostende.
Het VOLT-team is een onderdeel van de sociale dienst van OCMW Oostende en biedt intensieve integrale begeleiding aan kwetsbare jongeren en jonge moeders die een leefloon ontvangen of die in budgetbeheer zijn.
Het OCMW ontvangt jaarlijks een toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van gebruikers van het OCMW.
OCMW Oostende schakelt Arktos in voor het verwezenlijken van 16 geleide vormingsmomenten.
Module 1: basisversterkende fase waarvan Arktos 8 groepsvormingsmomenten voor haar rekening neemt met volgende inhoud (deze lijst is niet limitatief)
Module 2: competentiegerichte fase waarvan Arktos 8 groepsvormingsmomenten voor haar rekening neemt met volgende inhoud (deze lijst is niet limitatief)
Omzendbrief betreffende de toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van OCMW-gebruikers vanaf 2017
Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Oostende en Arktos voor het jaar 2025 goed.
Het VOLT-team is een onderdeel van de sociale dienst van OCMW Oostende en biedt intensieve integrale begeleiding aan kwetsbare alleenstaande moeders en jongeren die een leefloon ontvangen of die in budgetbeheer zijn.
Het OCMW ontvangt jaarlijks een toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van gebruikers van het OCMW.
OCMW Oostende schakelt Anoda MBK in voor de verwezenlijking van volgende trajecten:
Omzendbrief betreffende de toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van OCMW-gebruikers vanaf 2017
Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Oostende en Anoda MBK voor het jaar 2025, zoals te vinden in bijlage, goed.
Het VOLT-team is een onderdeel van de sociale dienst van OCMW Oostende en biedt intensieve integrale begeleiding aan kwetsbare moeders die een leefloon ontvangen of die in budgetbeheer zijn.
Het OCMW ontvangt jaarlijks een toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van gebruikers van het OCMW.
OCMW Oostende schakelt Inloopteam De Viertorre in voor het verwezenlijken van volgende groepstrajecten
Omzendbrief betreffende de toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van OCMW-gebruikers vanaf 2017
Keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen OCMW Oostende en Inloopteam De Viertorre goed.