Terug
Gepubliceerd op 18/10/2024

2024_CBS_05205 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Eendenlaan - opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 18/10/2024 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Silke Beirens, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Björn Anseeuw, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Maxim Donck, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2024_CBS_05205 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Eendenlaan - opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring 2024_CBS_05205 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Eendenlaan - opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen;

Aanleiding en context

Bewoners van de Eendenlaan ondervinden hinder om naar en van hun oprit en garages te rijden door voertuigen die reglementair geparkeerd staan in de straat.

Aan het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd om de inrichting van een parkeerhavens goed te keuren in de Eendenlaan.

Argumentatie

Bewoners hebben melding gemaakt dat ze bij momenten niet van of op hun oprit raken door voertuigen die, op reglementaire wijze, geparkeerd staan in de Eendenlaan.

Dit probleem doet zich nu vaker voor, doordat er werken aan de gang zijn aan het Ensorinstituut, waardoor de parking hiervan bezet is. De parkeerdruk heeft zich hierdoor verplaatst naar omliggende straten, waaronder de Eendenlaan.

Dienst mobiliteit stelde tijdens een plaatsbezoek met de politie en gesprekken met bewoners vast, dat de benodigde ruimte inderdaad ontbreekt om te kunnen in- en uitrijden van de oprit, als er een voertuig aan de overzijde staat en links en rechts naast de oprit. Voertuigen stonden reglementair geparkeerd en er was een vrije doorgang van 3m, waardoor er verkeerskundig niks verkeerd was.

Volgens de parkeerrichtlijnen is er echter een ruimte nodig van minstens 4m om haaks te kunnen parkeren of inrijden. Op deze locatie is de overgebleven ruimte maximum 3 meter.

Buurtbewoners stellen ook dat de vuilnisophalingsdienst ook hinder ondervindt door de smalle doorgang. Hoewel de minimumbreedte van 3m wordt gehaald, is het soms krap met de buitenspiegels om geen schade te berokkenen.

Daarom wordt voorgesteld om parkeerhavens in te richten in de Eendenlaan. Dit alternerend aan de zijden van de straat om hoge snelheden hier te ontmoedigen.

De Lokale Politie verleent hiervoor tevens een positief advies. 

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de Eendenlaan goed te keuren.

In de Eendenlaan geldt:

het parkeren is toegelaten;

 Dit wordt gesignaleerd door:

- verkeersborden E9a

- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type Xa, Type Xb

Op deze locatie worden 19 parkeerplaatsen ingericht. De parkeerplaatsen wordt ingericht met behulp van de  grondsignalisatie.

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

 

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens.

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Eendenlaan, worden 19 parkeerplaatsen ingericht.

Dit wordt aangeduid door parkeervakken aan te brengen door middel van grondsignalisatie.

Keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de Eendenlaan, goed.

Artikel 2

Maakt dit aanvullend reglement voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.