Terug
Gepubliceerd op 14/10/2024

2024_CBS_05097 - Uitrol en plaatsing laadpalen op strategisch gekozen locaties - Opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 11/10/2024 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Silke Beirens, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Björn Anseeuw, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2024_CBS_05097 - Uitrol en plaatsing laadpalen op strategisch gekozen locaties - Opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring 2024_CBS_05097 - Uitrol en plaatsing laadpalen op strategisch gekozen locaties - Opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen;

Aanleiding en context

Op 02 december 2022 verleende het CBS goedkeuring om in te stappen in de uitrol van laadpaal infrastructuur van MOW Vlaanderen. 

Concreet betekent dit dat Stad Oostende, samen met concessiehouder Total Energies, de lokale laadpaal aanvragen behandelt die via MOW Vlaanderen worden aangemeld. 

Er zijn drie flows in dit kader. Enerzijds kan de vraag worden gesteld voor de installatie van een laadpaal door een inwoner (principe "paal volgt wagen"). Anderzijds kan er gekozen worden om een bijkomende laadpaal te installeren bij een laadpaal dat een sterk gebruik kent ("paal volgt paal"). Als laatste kan de stad ook zelf strategische locaties op het grondgebied selecteren. 

Nadat het CBS deze locaties goedkeurt, worden de laadpalen geplaatst door de concessiehouder Total Energies.

Stad Oostende staat in voor het plaatsen van de benodigde verkeerssignalisatie. 

Aan het CBS wordt voorgesteld om de gekozen locaties in het het kader van strategische locaties goed te keuren.

Argumentatie

Om de Europese en Vlaamse klimaatdoelstellingen te halen, moet er efficiënter en duurzamer met energie worden omgegaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, want daarmee kan de CO2-uitstoot gevoelig beperkt worden. Om elektrisch rijden aan te moedigen, zijn er voldoende laadpunten nodig.

In het Lokaal energie- en klimaatpact 2.1 werd volgende doelstelling gedefinieerd:

Er wordt vooropgesteld dat het aantal elektrische wagens bij nieuw verkochte wagens tegen 2026 een aandeel van 50% zal hebben op de gehele automarkt en dit tegen 2030 100% zal bedragen. Hierdoor verwacht men meer dan 1 miljoen elektrische wagens op de Vlaamse wegen tegen 2030. Omdat niet iedereen thuis of op het werk kan laden, is er 1 (semi-) publiek laadpunt per 10 elektrische wagens nodig. 

Volgens het LEKP 2.1 moeten we 1,5 CPE (Charge Point Equivalent) per 100 inwoners hebben. Oostende telt 72586 inwoners momenteel. Volgens absolute cijfers komt dit neer op 1088 laadpalen op het grondgebied van Oostende.

Een laadpunt equivalent kan tellen voor meerdere CPE’s: 

  •  Een laadpunt met een beperkt vermogen (3-11 kW) komt overeen met 1 CPE; 
  • Bij een laadpunt met een hoger vermogen (22 kW) zijn dat 2 CPE; 
  • Bij een AC-snellaadpunt (43 kW) zijn dat er 4;
  • Bij een DC-snellaadpunt (50 kW tot minder dan 150 kW) tellen we er 5 ;
  • Bij een ultrasnellaadpunt (150 kW en meer)  telt dit voor 10.

De uitrol van de laadinfrastructuur past binnen de visie om e-mobility te faciliteren als duurzame verplaatsingswijze.

Bij het onderzoek naar geschikte locaties werd rekening gehouden met: het huidige aanbod, nabijheid attractiepolen, aanwezigheid privé-initiatieven (FastNED, supermarkt laadpalen), uitbreiding bestaande laadpunten, technische vereisten en de bereikbaarheid en leefbaarheid voor de woonwijken.

Hierbij werd met volgende criteria rekening gehouden: 

  •  Voorkeur voor inplanting in grotere parkeerhavens. (meer dan 10 parkeerplaatsen aanwezig op 1 locatie).
  • Geen onnodig zoekverkeer genereren in (de harten van de) wijken.
  • Geen hoge parkeerdruk.
  • Diverse types gebruikers hebben voordeel van de aanwezige laadinfrastructuur.
  • Huidige Concessiehouder Total Energies, aangesteld door MOW, heeft specifieke, technische vereisten voor inplanting 
  • Inplanting mag zachte weggebruikers niet hinderen (1,5m vrije doorgang, geen uitstapbeweging op fietspad). 
  • Niet in strijd met lopende beleidsplannen (Bereikbaar Oostende, onthardingsplannen, potentiële voetgangerszones/woonerven,...)


In het licht van bovenstaande, wordt nu aan het CBS voorgesteld om goedkeuring te verlenen voor het installeren van laadpaalvoorzieningen op de volgende locaties:

  • Leopold II laan, op de Zeeparking, 2 parkeerplaatsen;
  • Canadaplein, zijde Alfons Pieterslaan, 4 parkeerplaatsen;
  • Zinnialaan, uitbreiden bestaand aanbod met 4 parkeerplaatsen;
  • Koningsstraat, aan de Koninklijke villa,  4 parkeerplaatsen;
  • Koninginnelaan, over woonzorgcomplex 't Staketsel, langs de Ostend Tennis Club, uitbreiden met 2 parkeerplaatsen;
  • Ankerstraat, op de parking, uitbreiden met 8 parkeerplaatsen;
  • Gouwelozestraat, aan de overzijde van huisnummer 46,  2 parkeerplaatsen;
  • Vijverstraat, uitbreiden met 2 parkeerplaatsen;
  • Overvloedstraat, 2 parkeerplaatsen;
  • Diksmuidestraat, op de parking, uitbreiden met 4 parkeerplaatsen;
  • Zeedijk, ter hoogte van huisnummer 131, langs de Troonstraat, 4 parkeerplaatsen;
  • Hertogenplein, 6 parkeerplaatsen;
  • Mariakerkeplein, op de parking, uitbreiden met 4 parkeerplaatsen;
  • Dorpstraat, ter hoogte van huisnummer 67, 4 parkeerplaatsen;
  • Stuiverstraat, ter hoogte van huisnummer 424A, 4 parkeerplaatsen;
  • Sportparklaan, uitbreiden met 2 parkeerplaatsen;
  • Nieuwpoortsesteenweg, tussen huisnummer 911 en 899, 4 parkeerplaatsen.

Op deze locaties worden parkeerplaatsen ingericht voor elektrisch laden. De parkeerplaatsen worden ingericht met behulp van de volgende signalisatie:

  • verkeersborden E9a Elektrisch laden;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb, Type Xc;

De volgende diensten en instanties verlenen hiervoor een positief advies: lokale politie, directie openbaar domein, dienst mobiliteit, brandweer en AG-Mobil-O.


Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed te keuren.


Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens.

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt de aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer, die integraal deel uitmaken van huidig besluit met als titel “Uitrol en plaatsing laadpalen op strategisch gekozen locaties", goed:

Op deze locaties geldt:

het parkeren is toegelaten;

de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;

het voertuig moet laden; 

 het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen.

De parkeerplaatsen worden ingericht met behulp van de volgende signalisatie:

  • verkeersborden E9a Elektrisch laden;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb, Type VIIc, Type Xc;


Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed.

Artikel 2

Maakt dit aanvullend reglement voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.