Terug
Gepubliceerd op 14/10/2024

2024_CBS_05096 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Aanvragen paal volgt wagen en paal volgt paal - Opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 11/10/2024 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Silke Beirens, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Danick Minne, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Björn Anseeuw, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2024_CBS_05096 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Aanvragen paal volgt wagen en paal volgt paal - Opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring 2024_CBS_05096 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Aanvragen paal volgt wagen en paal volgt paal - Opmaak en invoering parkeermaatregel - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen;

Aanleiding en context

Op 02 december 2022 verleende het CBS goedkeuring om in te stappen in de uitrol van laadpaal infrastructuur van MOW Vlaanderen. 

Concreet betekent dit dat Stad Oostende, samen met concessiehouder Total Energies, de lokale laadpaal aanvragen behandelt die via MOW Vlaanderen worden aangemeld. 

Er zijn drie flows in dit kader. Enerzijds kan de vraag worden gesteld voor de installatie van een laadpaal door een inwoner (principe "paal volgt wagen"). Anderzijds kan er gekozen worden om een bijkomende laadpaal te installeren bij een laadpaal dat een sterk gebruik kent ("paal volgt paal"). Als laatste kan de stad ook zelf strategische locaties op het grondgebied selecteren. 

Nadat het CBS deze locaties goedkeurt, worden de laadpalen geplaatst door de concessiehouder Total Energies.

Stad Oostende staat in voor het plaatsen van de benodigde verkeerssignalisatie. 

Aan het CBS wordt voorgesteld om op de voorgestelde locaties een laadpaal, goed voor 2 parkeerplaatsen, te installeren.

Argumentatie

De uitrol van de laadinfrastructuur past binnen de visie om e-mobility te faciliteren als duurzame verplaatsingswijze.

De voorgestelde locaties zijn aanvragen die volgens het principe "paal volgt wagen" of "paal volgt paal" zijn binnengekomen via MOW Vlaanderen met concessiehouder Total Energies.

Paal volgt Wagen: particuliere aanvraag waarbij gekeken wordt om in een straal van 250m van de aanvrager een publieke laadpaal te voorzien.

Paal volgt Paal: bestaande laadpalen die overbevraagd zijn, waarvan een uitbreiding op de bestaande locatie wenselijk is.


In het licht van bovenstaande, wordt nu aan het CBS voorgesteld om goedkeuring te verlenen voor het installeren van laadpaalvoorzieningen op de volgende locaties:

Volgens principe "paal volgt wagen":

  • Professor Mac Leodplein 8;
  • Stockholmstraat 41;
  • Bouwmeesterstraat 1;
  • Van Iseghemlaan 128;
  • Lijsterbeslaan 69;
  • Nieuwpoortsesteenweg 124;
  • Dokter Eduard Moreauxlaan 87;
  • Ooievaarslaan 1;
  • Rietstraat, overzijde huisnummer 23;
  • Plantenstraat 41;
  • Wellingtonstraat 66;
  • Chrysantenstraat 1;
  • Sint-Pietersstraat 3;
  • Vlierstraat 22;
  • Schoolstraat 29

Volgens principe "paal volgt paal":

  • Ankerstraat 2;
  • Blauwkasteelstraat, aan de overzijde van huisnummer 96;
  • Van Iseghemlaan 38F;
  • Mercatorlaan 15;
  • Northlaan 5;
  • Sterstraat 12 op het Mariakerkeplein;
  • Dorpstraat 15;
  • Hendrik Baelskaai 14;
  • Koninginnelaan 83;
  • Graaf de Smet de Naeyerlaan 74;
  • Lijsterbeslaan 56.

Op deze locaties worden parkeerplaatsen ingericht voor elektrisch laden. De parkeerplaatsen worden ingericht met behulp van de volgende signalisatie:

  • verkeersborden E9a Elektrisch laden;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb, Type Xc;

De volgende diensten en instanties verlenen hiervoor een positief advies: lokale politie, directie openbaar domein, dienst mobiliteit, brandweer en AG-Mobil-O.


Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed te keuren.


Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens.

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Keurt de aanvullende reglementen van de politie op het wegverkeer, die integraal deel uitmaken van huidig besluit met als titel “Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Aanvragen paal volgt wagen en paal volgt paal - Opmaak en invoering parkeermaatregel ", goed.

Op deze locaties geldt:

het parkeren is toegelaten;

de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden;

het voertuig moet laden; 

 het parkeren is voorbehouden voor volgende categorie van voertuigen: elektrische voertuigen.


De parkeerplaatsen worden ingericht met behulp van de volgende signalisatie:

  • verkeersborden E9a Elektrisch laden;
  • de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIb, Type VIIc, Type Xc;

Artikel 2

Maakt deze aanvullende reglementen voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.