- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.
De Sint-Lodewijksschool doorliep in het najaar van 2020 een traject "Veilige Schoolomgevingen" met cel Mobiliteit van Stad Oostende, de Lokale Politie, de schooldirectie en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Met de betrokken actoren werd er een concreet actieplan opgemaakt om knelpunten in de schoolomgeving aan te pakken en zo de verkeersveiligheid, in het bijzonder voor jonge zachte weggebruikers, significant te verbeteren. Een studiebureau, Scelta Mobility, voerde als onderdeel van dit actieplan een bredere mobiliteitsstudie uit. Dit gezien de complexe mobiliteitsproblematiek van de school inherent verweven is met deze van de wijk.
De bevindingen van het studiebureau, samen met de insteken van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, de schooldirectie (alsook de ouders) en de Lokale Politie leidden tot de ontwikkeling van diverse maatregelen. Deze maatregelen werden telkens ontwikkeld volgens het principe van de 3 E's van de verkeersveiligheid: Education (educatie), Engineering (infrastructuur) en Enforcement (handhaving).
Het CBS keurde op 22 april 2022 de volgende maatregelen goed:
- het invoeren van een schoolstraat;
- het invoeren van een zoen- en vroemzone ter hoogte van het Kerkplein;
- het faciliteren van de zoen- en vroemzone ter hoogte van bvba Meubelplein De Olifant (bevindt zich niet op openbaar domein).
Bovenstaande elementen werden ingevoerd vanaf dinsdag 3 mei 2022 voor een maximum periode van 6 schoolmaanden. Na 6 schoolmaanden werden de maatregelen grondig geëvalueerd.
De evaluatie gebeurde aan de hand van een doelgroepenbevraging volgens de methodiek van Stad Gent (trekker van het Netwerk Schoolstraten). Het schoolteam, de ouders van leerlingen, de leerlingen zelf, bewoners woonachtig in de schoolstraat en vertegenwoordigers van de Lokale Politie werden bevraagd. Tevens gingen collega's van de cel Mobiliteit een tiental keer ter plaatse tijdens een schoolstraatmoment (al dan niet samen met een vertegenwoordiger van de Lokale Politie). Deze bezoeken vonden aangekondigd en onaangekondigd plaats, incognito en niet incognito. De resultaten van de bevraging werden op een bewonersvergadering toegelicht. Op basis van de feedback van enkele bewoners op deze vergadering voerde cel Mobiliteit nog bijkomende parkeertellingen uit en werden ook bijkomende verkeersintensiteiten gemeten en snelheidsmetingen nagezien.
De schoolstraat heeft een positief effect op de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen. Dit wordt door de school, de leerlingen, hun ouders en de Lokale Politie aangegeven en ondersteund door de vaststellingen van cel Mobiliteit en de Lokale Politie. Meer kinderen ondernemen op actieve wijze de (last mile) verplaatsing naar school. Waar voor de invoering van de schoolstraat er geen ruimte was voor kinderen en hun ouders in de schoolomgeving en zij verdrongen werden door gemotoriseerd verkeer, krijgen zij nu de volledige ruimte. 82% van de leerlingen geeft bijvoorbeeld aan het nu leuker en veiliger te vinden aan de schoolpoort sinds de invoering van de schoolstraat. Het gerapporteerde veiligheidsgevoel bij ouders steeg en het onveiligheidsgevoel is gedaald. 33% van de leerkrachten begeeft zich zelf vaker te voet of met de fiets naar school. De algemene snelheden in de schoolomgeving zijn gedaald. Een neveneffect is het feit dat de school nu aangeeft op zoek te moeten gaan naar meer fietsenstallingsmogelijkheden, maar dit kan alleen maar als bijkomend positief element en bewijs van de modal shift worden beschouwd.
De school is dan ook vragende partij om de schoolstraat en de zoen- en vroemzone ter hoogte van het Kerkplein (openbaar domein) te bestendigen. Dienst Mobiliteit en de Lokale Politie verlenen hiervoor een positief advies.
Bijkomend wordt gevraagd aan het CBS om over te gaan tot de plaatsing van slagbomen om de schoolstraat af te bakenen. Dit conform de werkwijze van andere steden en gemeenten en tevens in kader van het blijvend kunnen garanderen van de verkeersveiligheid van de inmiddels talrijkere hoeveelheden jonge kinderen die zich te voet of met de fiets verplaatsen naar school.
Huidig wordt de schoolstraat afgebakend door middel van mobiele 2 nadarhekkens die de schoolstraat signalisatie dragen. Medewerkers van de school staan in voor het plaatsen van deze signalisatie. In de praktijk blijkt dat deze nadarhekkens worden verplaatst en vaak het voorwerp vormen van vandalisme. Mobiliteit mocht 7 klachten ontvangen van vandalisme feiten gepleegd op deze nadarhekkens waardoor zij niet konden worden aangewend om de schoolstraat te signaleren en af te sluiten. Een schoolstraat valt of staat wettelijk gezien echter met de correcte signalisatie.
Dienst Mobiliteit en de Lokale Politie verlenen in het kader van de verkeersveiligheid van de schoolgaande kinderen dan ook een positief advies voor het plaatsen van schoolstraat slagbomen op deze locatie. De slagbomen zullen een mogelijkheid bezitten om met een universele brandsleutel bij calamiteiten snel te openen.
Parallel met de plaatsing van de slagbomen zal er een educatieve actie worden opgezet in kader van het gerapporteerde foutparkeren. Er zullen opnieuw diverse beschikbare parkeeralternatieven worden aangereikt die zich op korte afstand van de school bevinden.
Dit in samenwerking met de school en de collega's van de dienst Handhaving (dienst gemeenschapswachten). Als sluitstuk zal er ook bijkomende handhaving worden voorzien door de dienst Verkeer van de Lokale Politie.
Als laatste is de school ook vragende partij om de schoolstraat uren te herzien. Op maandag, dinsdag en donderdag wordt aangegeven dat de schoolspitsdrukte in de namiddag vroeger voorbij is. Dus er wordt gevraagd om de venstertijden hiervoor in te korten. Dit kan meegenomen worden in de globale oefening.
Schoolstraat
Tijdens het traject "Veilige schoolomgevingen" kon worden opgemerkt doordat ouders vaak een onveiliger gevoel hebben aan de schoolpoort, ze meer geneigd zijn om zich met de auto naar de schoolomgeving te verplaatsen dan te voet of met de fiets. Paradoxaal zorgt dit er net voor dat er terug meer onveiligheid wordt gecreëerd, gezien er zich dan opnieuw meer gemotoriseerde voertuigen in de schoolspits mengen. Met behulp van de maatregel van de schoolstraat, is het de bedoeling om deze veiligheidsparadox te doorbreken en terug rust te brengen in de wijk en aan de schoolpoorten tijdens de schoolspitsmomenten. Op deze manier wensen we ouders opnieuw uit te nodigen om zich te voet of met de fiets naar school te verplaatsen. Gezien gemotoriseerde voertuigen de schoolstraat niet mogen binnenrijden, wordt de publieke ruimte tijdens de venstertijden van de schoolstraat volledig gevrijwaard voor zachte weggebruikers.
Omdat 85% van de ouders binnen een straal van 3km woonachtig zijn van de school, is er een groot potentieel om de omschakeling naar deze duurzame en actieve vervoersmodi te verwezenlijken. Deze omschakeling vond in de praktijk ook effectief plaats, zo bleek na evaluatie.
Het project "schoolstraat" wordt in de volgende straten bestendigd:
- Nieuwedokstraat tussen de Muntstraat en de Guido Gezellestraat;
- Guido Gezellestraat;
- Sint-Jorisstraat;
- Sint-Lodewijksstraat;
- Sint-Annastraat;
- Kerklaan tussen Guido Gezellestraat en Muntplein;
- August Beernaertstraat.
De venstertijden worden herzien:
- op maandag van 08u50 tot 09u20 en van 15u45 tot 16u10;
- op dinsdag van 08u00 tot 08u30 en van 15u45 tot 16u10;
- op woensdag van 08u00 tot 08u30 en van 11u45 tot 12u15;
- op donderdag van 08u00 tot 08u30 en van 15u45 tot 16u10;
- op vrijdag van 08u00 tot 08u30 en van 14u45 tot 15u15.
Op bovenstaande locatie geldt:
- gemotoriseerde voertuigen mogen de zone tijdens de bepaalde tijdsvorken niet inrijden;
- fietsers moeten stapvoets rijden en voorrang verlenen;
- bewoners woonachtig binnen de zone van de schoolstraat mogen de zone wel steeds uitrijden mits aangepaste snelheid en het verlenen van voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3 - de verkeersborden worden aangevuld met onderbord 'schoolstraat';
- een educatief onderbord waarop de venstertijden van de schoolstraat worden vermeld;
- schoolstraat slagbomen worden voorzien.
Zoen- en vroemzone Kerkplein
Op de parking van het Kerkplein wordt een zoen- en vroemzone ingericht met venstertijden die overeenstemmen met deze van de schoolstraat. Buiten deze venstertijden is regulier parkeren mogelijk. Deze zone bevindt zich op wandelafstand van de schoolstraat en de schoolingangen van de Sint-Lodewijksschool (70m). Deze zoen- en vroemzone zal voornamelijk worden gepromoot bij ouders van de kleinste kinderen (jonger dan het 3de leerjaar).
Project "Zoen- en vroem Kerkplein" wordt in de Kerklaan bestendigd:
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord E1 - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V (waar de venstertijden van de schoolstraat op staan vermeld).
Aanvullend wordt, in het kader van de verkeersveiligheid en de wens om verkeersstromen gerichter te sturen, de verkeerscirculatie op het Kerkplein aangepast.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1 en C1.
Bovenstaande maatregelen werden positief geadviseerd door Lokale Politie. De dienst Handhaving (gemeenschapswachten) en de Lokale Politie (dienst Verkeer) voorzien bijstand om de invoering van bovenstaande maatregelen vlot en veilig te laten verlopen.
De slagbomen kunnen worden voorzien midden maart, mits een positief verloop van de administratieve procedure.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd de aanvullend reglementen van de politie op het wegverkeer betreffende de schoolomgeving van de Sint-Lodewijksschool goed te keuren.
Deze aanvullende reglementen worden ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Keurt het aanvullend reglement van de schoolstraat goed.
De schoolstraat zal worden ingericht in volgende straten:
- Nieuwedokstraat tussen Muntstraat en Guido Gezellestraat;
- Guido Gezellestraat tussen Nieuwedokstraat en Sint-Jorisstraat;
- Sint-Jorisstraat;
- Sint-Lodewijksstraat;
- Sint-Annastraat;
- Kerklaan tussen Guido Gezellestraat en Muntplein;
- August Beernaertstraat.
Dit op de volgende momenten:
- op maandag van 08u50 tot 09u20 en van 15u45 tot 16u10;
- op dinsdag van 08u00 tot 08u30 en van 15u45 tot 16u10;
- op woensdag van 08u00 tot 08u30 en van 11u45 tot 12u15;
- op donderdag van 08u00 tot 08u30 en van 15u45 tot 16u10;
- op vrijdag van 08u00 tot 08u30 en van 14u45 tot 15u15.
Op bovenstaande locatie geldt:
- gemotoriseerde voertuigen mogen de zone tijdens de bepaalde tijdsvorken niet inrijden;
- fietsers moeten stapvoets rijden en voorrang verlenen;
- bewoners woonachtig binnen de zone van de schoolstraat mogen de zone wel steeds uitrijden mits aangepaste snelheid en het verlenen van voorrang.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden C3 - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type VIIc;
- een educatief onderbord waarop de venstertijden van de schoolstraat worden vermeld.
De maatregel zal worden ondersteund middels het plaatsen van schoolstraat slagbomen.
Keurt het aanvullend reglement van de Kerklaan goed.
Proefproject "Zoen- en vroem Kerkplein" wordt in de Kerklaan geïntroduceerd.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord E1 - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden Type V (waar de venstertijden van de schoolstraat op staan vermeld).
Aanvullend wordt, in het kader van de verkeersveiligheid en de wens om verkeersstromen gerichter te sturen, de verkeerscirculatie op het Kerkplein aangepast.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden D1 en C1.
Deze maatregel zal worden ondersteund door middels het plaatsen van jerseys.
De aanvullende reglementen wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.