In het meerjarenplan werden volgende acties opgenomen:
Op de Gistelsesteenweg richting Oostende, mag men heden 70 kilometer per uur rijden tot voorbij het kruispunt met de Grintweg. Net voorbij dit kruispunt wordt de snelheid beperkt tot 50 kilometer per uur richting de bebouwde kom en het rondpunt waar de Zandvoordeschorredijkstraat en Stuiverstraat op aantakken.
Mobiliteit vraagt goedkeuring aan het College van Burgemeester en Schepenen om de snelheid op de Gistelsesteenweg vroeger te verlagen naar 50 kilometer per uur, waardoor het kruispunt met de Grintweg wordt geïncludeerd. Dit komt de verkeersveiligheid en de leesbaarheid ten goede.
De Lokale Politie (Verkeersbeleid) verleent hiervoor een positief advies.
De wegbeheerder (AWV) verleent hiervoor ook een positief advies.
De Gistelsesteenweg is buiten de bebouwde kom een gewestweg met snelheidsregime 70km/u. Net voorbij het kruispunt met de Grintweg werd de snelheid door wegbeheerder AWV, richting de bebouwde kom van Oostende, reeds verlaagd naar 50km/u. Dit om de veiligheid richting bebouwde kom en het rondpunt met de Zandvoordeschorredijkstraat te verhogen.
Omdat bleek dat de snelheid op deze locatie vaak werd overschreden werd door Stad Oostende overgegaan tot het plaatsen van een radarcamera, goedgekeurd in het CBS van 26/05/2023. Dit om repressief op te treden tegen snelheidsovertredingen op deze locatie, zodoende de verkeersveiligheid te verhogen.
Het is echter wenselijk om reeds voor het kruispunt met de Grintweg de snelheid reeds te verlagen tot 50km/u om onderstaande redenen:
De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies.
De maatregel ‘snelheidsregime 50’ wordt gesignaleerd door:
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de uitbreiding van het snelheidsregime '50 kilometer per uur' tot reeds voor het kruispunt Gistelsesteenweg x Grintweg, voor wat betreft rijrichting Oostende, goed.
De maatregel ‘snelheidsregime 50’ wordt gesignaleerd door:
Maakt dit aanvullend reglement voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.