Terug
Gepubliceerd op 05/08/2024

2024_CBS_03903 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Gistelsesteenweg - snelheidsregime Gistelsesteenweg - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
vr 02/08/2024 - 09:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart Tommelein, Burgemeester; Björn Anseeuw, Schepen; Silke Beirens, Schepen; Kurt Claeys, Schepen; Charlotte Verkeyn, Schepen; Bart Plasschaert, Schepen; Hina Bhatti, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Natacha Waldmann, Schepen; Guy-Paul Libin, Adjunct-algemeendirecteur

Secretaris

Guy-Paul Libin, Adjunct-algemeendirecteur

Voorzitter

Bart Tommelein, Burgemeester
2024_CBS_03903 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Gistelsesteenweg - snelheidsregime Gistelsesteenweg - Goedkeuring 2024_CBS_03903 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Gistelsesteenweg - snelheidsregime Gistelsesteenweg - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Aanleiding en context

In het meerjarenplan werden volgende acties opgenomen:

  • AP 030601 - De stad Oostende onderzoekt, ontwikkelt en implementeert concrete ingrepen om de mobiliteit in de stad te verbeteren.
  • A 03060106 - (…) daarbij kiest het bestuur voor 'leesbaar verkeer' (...) maakt een analyse van de volledige stad om een inschatting te maken van de meest gewenste maximale snelheid in elke straat/wijk. 

Op de Gistelsesteenweg richting Oostende, mag men heden 70 kilometer per uur rijden tot voorbij het kruispunt met de Grintweg. Net voorbij dit kruispunt wordt de snelheid beperkt tot 50 kilometer per uur richting de bebouwde kom en het rondpunt waar de Zandvoordeschorredijkstraat en Stuiverstraat op aantakken. 

Mobiliteit vraagt goedkeuring aan het College van Burgemeester en Schepenen om de snelheid op de Gistelsesteenweg vroeger te verlagen naar 50 kilometer per uur, waardoor het kruispunt met de Grintweg wordt geïncludeerd. Dit komt de verkeersveiligheid en de leesbaarheid ten goede. 

De Lokale Politie (Verkeersbeleid) verleent hiervoor een positief advies. 

De wegbeheerder (AWV) verleent hiervoor ook een positief advies.

Argumentatie

De Gistelsesteenweg is buiten de bebouwde kom een gewestweg met snelheidsregime 70km/u. Net voorbij het kruispunt met de Grintweg werd de snelheid door wegbeheerder AWV, richting de bebouwde kom van Oostende, reeds verlaagd naar 50km/u. Dit om de veiligheid richting bebouwde kom en het rondpunt met de Zandvoordeschorredijkstraat te verhogen. 

Omdat bleek dat de snelheid op deze locatie vaak werd overschreden werd door Stad Oostende overgegaan tot het plaatsen van een radarcamera, goedgekeurd in het CBS van 26/05/2023. Dit om repressief op te treden tegen snelheidsovertredingen op deze locatie, zodoende de verkeersveiligheid te verhogen. 

Het is echter wenselijk om reeds voor het kruispunt met de Grintweg de snelheid reeds te verlagen tot 50km/u om onderstaande redenen:

  • De Grintweg die aantakt op de Gistelsesteenweg heeft grotendeels een vrijliggend dubbelzijdig fietspad, maar er zijn veel oversteekbewegingen van actieve weggebruikers van en naar de Polderdijk, daar deze oversteek is opgenomen in de fietsroute "Groen Lint".
  • Fietsers op de Gistelstesteenweg dienen gebruik te maken van het dubbelzijdig fietspad. Door de snelheid voor gemotoriseerd verkeer te verlagen, wordt de zichtbaarheid op de fietsers die komen uit beide rijrichtingen verhoogd. Dit in het bijzonder voor afslaande voertuigen richting Grintweg. 
  • Ten slotte is de impact op de reistijd van het gemotoriseerd verkeer verwaarloosbaar.  

De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies.

De maatregel ‘snelheidsregime 50’ wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersbord C43 met opschrift '50'. 

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt de uitbreiding van het snelheidsregime '50 kilometer per uur' tot reeds voor het kruispunt Gistelsesteenweg x Grintweg, voor wat betreft rijrichting Oostende, goed.

De maatregel ‘snelheidsregime 50’ wordt gesignaleerd door:

  • Het verkeerbord C43 met opschrift '50'.

Artikel 2

Maakt dit aanvullend reglement voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.