- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;
- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen;
Mobiliteit kreeg de melding van de Lokale Politie en vuilnisophalingsdienst "Veolia" dat indien er wagens geparkeerd staan langs het Emiel Moysonplein er zo onvoldoende vrije doorgang blijkt voor hulpdiensten en de vuilnisophaaldienst.
De benodigde vrije doorgang voor hulpdiensten bedraagt minimum 3m. De rijbaan bedraagt hier 4,3m. Als wagens hier parkeren is de benodigde vrije doorgang niet meer gegarandeerd. De gemiddelde breedte van een personenwagen of lichte vracht bedraagt 2m - 2,5m.
Heden blijkt dat hulpdiensten onvoldoende ruimte hebben voor dringende interventies en dat ook de vuilnisophalingsdienst problemen ervaren door de geparkeerde voertuigen. Er bevinden zich twee afvalstraten op de locatie.
Er blijkt voldoende gratis parkeergelegenheid beschikbaar te zijn op het aanpalend parkeerterrein in de Chrysantenstraat en in de nabije omgeving. De parkeeronderzoeken die werden uitgevoerd op drie maatgevende momenten (weekavond, weekdag en weekenddag) tonen dit aan.
Mobiliteit adviseert om een parkeerverbod in te stellen aan het Emiel Moysonplein, langs beide zijden van de rijbaan, om deze doorgang te vrijwaren.
De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer goed te keuren.
Aan het Emiel Moysonplein geldt:
- voor de volledige lengte van de rijbaan geldt: parkeren is verboden, laden en lossen is toegelaten.
Dit zal worden gesignaleerd door middel van:
- E1 (parkeerverbod) borden. Onder deze borden worden borden met pijlen, Gxa, Gxb en Gxd, aangebracht om begin, herhaling en einde van deze zone aan te duiden.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördieneerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel Besluit van 11 okotber 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglemten op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Aan het Emiel Moysonplein geldt:
- over de volledige lengte, langs beide zijden: parkeren is verboden, laden en lossen is toegestaan
Dit zal worden gesignaleerd door middel van:
- E1 (parkeerverbod) borden. Onder deze borden worden borden met pijlen, Gxa, Gxb en Gxd, aangebracht om begin, herhaling en einde van deze zone aan te duiden.
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.Maakt dit aanvullend reglement voor goedkeuring over aan de Afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.