We kennen allemaal de problematiek rond de Torhoutsesteenweg.
De situatie daar blijft een bron van ergernis voor de lokale inwoners en voor de bezoekers van onze stad.
Op de Torhoutsesteenweg is er quasi constante filevorming, niet alleen in het weekend of tijdens het toeristisch seizoen, maar ook op een doordeweekse dag.
Deze verkeersdrukte creëert een aantal acute problemen:
Ten eerste zijn er negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit en het milieu.
Ten tweede komt de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers in het gedrang. Ik geef een concreet voorbeeld: Vanaf de Hoefijzerstraat richting Gistel, aan de zijde van supermarkt Albert Hein, is er slechts een zeer smalle strook voor wandelaars. Voetgangers steken dan ook gewoon willekeurig de straat over, omdat er gewoon te weinig oversteekplaatsen voorzien zijn. Na de rotonde, richting Gistel, zie je ook vaak dat fietsers veel moeite hebben om de Torhoutsesteenweg over te kunnen steken.
Ten derde blijft het een feit dat de Torhoutsesteenweg wordt omringd door verschillende woonwijken, commerciële zones en nieuwe bouwprojecten waardoor verkeersdrukte nooit helemaal kan vermeden worden. Toch werden er in het verleden te weinig maatregelen getroffen om de doorstroom van het verkeer te verbeteren. Er waren wel gesprekken geweest met het Vlaams Gewest hierover en ook met de eigenaars van een woning daar, maar blijkbaar zonder enig resultaat. Een ringweg die de A10 en N33 verbindt, zou een oplossing kunnen bieden. Het voorstel ligt al jaren op tafel, maar volgens Vlaams minister van Mobiliteit is er in het regionaal mobiliteitsplan geen ringweg of een onderzoeksvraag naar een ringweg als prioritair opgenomen.
Volgens het nieuwe bestuursakkoord gaan jullie een proefopstelling plaatsen tussen de Steensedijk en Leffingestraat, ook op de Torhoutsesteenweg zelf, hoe jullie dit concreet gaan uitwerken staat er niet in vermeld. Daarnaast voorzien jullie ook een verhoogde veiligheid op het Kruispunt van de Elisabethlaan en de Torhoutsesteenweg, ook hier moet ik vaststellen dat het bestuursakkoord nogal vaag is.
Mijn concrete vragen: