Terug
Gepubliceerd op 26/02/2025

2025_RMW_00013 - Zorginspectie in de Brem - inspectieverslag klachtrecht - Inspectieverslag klachtrecht - Kennisneming

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 24/02/2025 - 19:30 GR-zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Gesquiere, Voorzitter; John Crombez, Burgemeester; Charlotte Verkeyn, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Judith Ooms, Schepen; Björn Pannecoucke, Schepen; Fabrice Goffin, Schepen; Niko Geldhof, Schepen; Sandra Demuynck, Schepen; Silke Beirens, Raadslid; Bart Plasschaert, Raadslid; Hina Bhatti, Raadslid; Steven Nagels, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Wouter De Vriendt, Raadslid; Natacha Waldmann, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Reddy De Mey, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Charlotte De Backer, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Nathan Blondé, Raadslid; Juanita Poelaert, Raadslid; Björn Tratsaert, Raadslid; Kato Hoogstoel, Raadslid; Sandra Vandenbroucke, Raadslid; Lieven du Gardein, Raadslid; Brecht Mignauw, Raadslid; Dirk Vanmassenhove, Raadslid; Tom Lamont, Raadslid; Alain Delanghe, Raadslid; Ghosi Hassib, Raadslid; Manu Beuselinck, Raadslid; Ann Brusseel, Raadslid; Stefanie Monsaert, Raadslid; Sam Vancoppenolle, Raadslid; Siegelinde Lacoere, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Vanessa Vens, Schepen; Christian Verougstraete, Raadslid; Didier Brissinck, Raadslid; Adriaan Huys, Raadslid

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen directeur

Voorzitter

Kristof Gesquiere, Voorzitter
2025_RMW_00013 - Zorginspectie in de Brem - inspectieverslag klachtrecht - Inspectieverslag klachtrecht - Kennisneming 2025_RMW_00013 - Zorginspectie in de Brem - inspectieverslag klachtrecht - Inspectieverslag klachtrecht - Kennisneming

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0077

Aanleiding en context

Op 11/12/2024 ging er een inspectie door rond klachtrecht in de dienst jeugdzorg, afdeling De Brem.

Er werden 3 verwachtingen afgetoetst, nl.

* Bekendmaking en laagdrempeligheid van het klachtenbeleid.

* Uniformiteit, continuïteit, neutraliteit en klantvriendelijkheid in de klachtenbehandeling.

* Klachtenregistratie, cyclische evaluatie en remediëring.

Er wordt een structuur gehanteerd met een onderverdeling in verwachtingen, criteria en daaronder de kritische kenmerken.

De inspectie baseerde zich op inzage in documenten en dossiers, bevraging van medewerkers en verantwoordelijken en een rondgang in de voorziening waarbij mogelijk 

gebruikers konden worden gesproken.


Argumentatie

Het inspectieverslag bevat een aantal groeikansen die werden opgenomen in een remediëringsverslag.

Juridische grond

Niet van toepassing

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt eenparig het volgende besluit goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Neemt kennis van het inspectieverslag, bijlage 'inspectieverslag klachtrecht', naar aanleiding van de zorginspectie in de Brem.

Artikel 2

Neemt kennis van het remediëringsverslag, bijlage 'remediëringsverslag inspectie klachtrecht', dat werd opgemaakt naar aanleiding van de zorginspectie in de Brem.

Artikel 3

Neemt kennis van de klachtenprocedure en flowchart, bijlage 'klachtenprocedure intern' en 'flowchart ik heb een klacht', waarop de zorginspectie werd gebaseerd.