Door de aanvrager werd op 18 december 2024 een verkavelingsvergunning ingediend (met referentienummer OMV_2024156105) voor het verkavelen van een perceel in twee loten, bij het Kadaster gekend in de 2de afdeling, sectie B nrs. 0043 A, 0043 B en 0042 D2.
De aanvraag omvat tevens een beperkt stedenbouwkundig luik voor het afschaffen van de bestaande private weg met openbaar karakter, zijnde het zuidoostelijk deel van Vuurtorendok-Zuid, die door het te verkavelen terrein loopt. Verder worden geen bijkomende stedenbouwkundige handelingen uitgevoerd. Dit is louter een administratieve procedure ter schrapping van de weg die reeds sinds lange tijd niet meer in gebruik is. Hoewel de grond volledig privatief is en niet voorkomt op de Atlas der Buurtwegen, wordt volledigheidshalve een opheffing gevraagd. Er is geen rooilijnplan van toepassing op dit terrein gezien het privatief karakter.
Situering van de private weg met openbaar karakter
Op het overzichtsplan in bijlage van de bestaande toestand ‘BA_P_B_grondplan.pdf’ staat de voormalige private weg met openbaar karakter ingetekend. Betreft het zuidoostelijk deel van Vuurtorendok-Zuid.
Procedure:
Conform het besluit van het decreet gemeentewegen van de Vlaamse Regering daterende van 12 augustus 2019 (inwerkingtreding 1 september 2019) dient de volgende procedure gevolgd te worden voor de afschaffing van de buurtweg:
Deze aanvraag werd overeenkomstig artikel 21 §2 van het decreet werd een openbaar onderzoek georganiseerd tijdens de periode van 23.01.2025 tot en met 21.02.2025, waarbij het plan ter inzage op het stadhuis werd neergelegd. De bekendmaking werd aangeplakt op het terrein en op de officiële borden van het stadhuis evenals gepubliceerd op de website van de Stad en in een lokale krant.
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden enkele bezwaarschriften ingediend. In één van de bezwaarschriften staat te lezen dat het opheffen van de Vuurtorenweg-zuid totaal ongewenst is en dat de straat zeker nog gebruikt kan worden voor het lokale fiets- en wandelverkeer. Dit bezwaar kan weerlegd worden gezien de straat door de jaren heen in onbruik is geraakt voor zowel gemotoriseerd verkeer, als voor voet- en fietsgangers. Op de dag van vandaag is het dan ook logisch dat de straat in kader van de verkaveling wordt geschrapt. Het is echter de bedoeling, alsook een voorwaarde van de stad, dat bij het indienen van de omgevingsvergunning voor de nieuwbouw rekening gehouden moet worden met een kwalitatieve doorsteek richting Fort Napeleon voor de zachte weggebruikers. In deze zin wordt eigenlijk al tegemoetgekomen aan het bezwaar waardoor het bezwaar zonder voorwerp is en bijgevolg ongegrond.
Vermits deze aanvraag de wijziging van wegenis omvat, komt het de Gemeenteraad toe de afschaffing van de private weg met openbaar karakter vast te stellen.
De opheffing van wegenis moet aan Artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet worden getoetst.
Het artikel 3 van het decreet gemeentewegen luidt als volgt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
Het artikel 4 van het decreet gemeentewegen luidt:
"Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
Hieronder de motivatie voor de opheffing van de private weg met openbaar karakter, per artikel.
Artikel 3
De wegenis in kwestie is een private weg met openbaar karakter die over de jaren heen in onbruik is geraakt. De kenmerken van de voormalige weg zijn nauwelijks nog zichtbaar op het terrein. In huidige toestand vormt het een geheel met de aanpalende parking. De afschaffing in kader van de ontwikkeling van de verkaveling zal ervoor zorgen dat de vrijgekomen zone maximaal ingezet kan worden voor de behoeftes op vlak van zachte mobiliteit voor de toekomstige bewoners van de woonontwikkeling. Het is de bedoeling dat in de zone achter de bebouwing trage wegen worden gecreëerd opdat de toekomstige bewoners zich functioneel kunnen voortbewegen op het terrein. Gezien de aanwezigheid van het Fort Napoleon en het beschermd duinengebied zal de afschaffing ook een verbetering zijn op verbinding met deze elementen op recreatief vlak.
Aan artikel 3 wordt voldaan.
Artikel 4
Het afschaffen van de weg is in het algemeen belang daar het huidige tracé van de weg al lange tijd niet meer wordt gebruikt, op het terrein is duidelijk de weg niet meer in gebruik is. De weg is dan ook in feite verdwenen (punt 1). Het afschaffen is in dit geval een uitzonderingsmaatregel gezien de hier hoger vermelde reden (punt 2). De verkeersveiligheid wordt eveneens in acht genomen. In de bestaande toestand is de voormalige weg namelijk al volledig afgesloten van de aansluitingspunten op de openbare weg. (punt 3). De weg in kwestie loopt enkel op het grondgebied van Oostende (punt 4). Bij de afweging voor de wijzigingen aan het wegennet werd rekening gehouden met de huidige en toekomstige activiteiten van de woonontwikkeling. De behoeftes van de toekomstige generaties door het verdwijnen van de gemeenteweg worden niet in het gedrang gebracht (punt 5).
Aan artikel 4 is voldaan.
Overeenkomstig artikel 4.2.17 §2 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening moet de gemeenteraad een gemotiveerd besluit nemen over de zaak van de wegen.
Stelt de afschaffing van de private weg met openbaar karakter doorheen de verkavelingsaanvraag vast, zoals opgetekend in het bijgevoegde grondplan ‘BA_P_B_grondplan.pdf’.