Terug
Gepubliceerd op 26/03/2025

2025_GR_00121 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring mob2024:05 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 24/03/2025 - 19:00 GR-zaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Gesquiere, Voorzitter; John Crombez, Burgemeester; Charlotte Verkeyn, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Judith Ooms, Schepen; Björn Pannecoucke, Schepen; Niko Geldhof, Schepen; Sandra Demuynck, Schepen; Steven Nagels, Raadslid; Karel Labens, Raadslid; Wouter De Vriendt, Raadslid; Bart Plasschaert, Raadslid; Hina Bhatti, Raadslid; Natacha Waldmann, Raadslid; Silke Beirens, Raadslid; Charlotte De Backer, Raadslid; Christian Verougstraete, Raadslid; Stefanie Monsaert, Raadslid; Jeroen Soete, Raadslid; Didier Brissinck, Raadslid; An Casteleyn, Raadslid; Reddy De Mey, Raadslid; Jolan Deschepper, Raadslid; Michael Vanhee, Raadslid; Nathan Blondé, Raadslid; Juanita Poelaert, Raadslid; Björn Tratsaert, Raadslid; Kato Hoogstoel, Raadslid; Sandra Vandenbroucke, Raadslid; Lieven du Gardein, Raadslid; Brecht Mignauw, Raadslid; Dirk Vanmassenhove, Raadslid; Tom Lamont, Raadslid; Alain Delanghe, Raadslid; Ghosi Hassib, Raadslid; Manu Beuselinck, Raadslid; Ann Brusseel, Raadslid; Adriaan Huys, Raadslid; Sam Vancoppenolle, Raadslid; Philip Caestecker, Korpschef; Siegelinde Lacoere, Algemeen directeur

Afwezig

Fabrice Goffin, Schepen

Verontschuldigd

Vanessa Vens, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen directeur

Voorzitter

Kristof Gesquiere, Voorzitter
2025_GR_00121 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring mob2024:05 - Goedkeuring 2025_GR_00121 - Lokale Politie - Open betrekkingen - Vacantverklaring mob2024:05 - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

 

 

Aanleiding en context

Bij de vergelijking tussen het aantal betrekkingen voorzien in de formatie en de reële bezetting in FTE's komt naar voor dat er:

  • voor inspecteur van politie, bestaande uit 214 betrekkingen, er 3 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door het niet invullen van voorgaande vacatures alsook het vertrek via mobiliteit.  
  • voor hoofdinspecteur van politie, bestaande uit 54 betrekkingen,  er 1 vacature is. Deze vacature is ontstaan door het vertrek via sociale promotie. 
  • voor consulent, bestaande uit 17 betrekkingen,  er 3 vacatures zijn. Deze vacatures zijn ontstaan door diverse pensioneringen en vertrekken.

De gemeenteraad is bevoegd om de open betrekkingen vacant te verklaren, alsook om de selectiemodaliteiten vast te leggen.

Argumentatie

    • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
      • 2 inspecteurs van politie voor de dienst IPOS;
      • 1 inspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
      • 1 hoofdinspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
      • 1 consulent voor de dienst Omgevingshandhaving;
      • 1 consulent voor het Economaat;
      • 1 communicatieconsulent;
    • Voor wat betreft de samenstelling van de selectiecommissie voor de bovenstaande vacatures zijn de artikelen VI.II.41, VI.II.44, VI.II.61 en VI.II.63 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten van toepassing.
  • De Gemeenteraad is bevoegd om deze selectiecommissies samen te stellen.

    • Het is opportuun om de operationele vacatures  open te stellen in de mobiliteit 2024-05. Voor de vacatures die niet via de mobiliteit ingevuld kunnen worden, wordt beroep gedaan op de statutaire werving. 
    • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
      • Voor de betrekking van consulent:

        ▪ Het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau B;

        • Het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

      • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie;
        • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
        • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

Juridische grond

  • De Nieuwe Gemeentewet: artikel 97.

  • De wet van 07 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus: artikel 128.

  • Het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten.

  • Het koninklijk besluit van 20 november 2001 tot vaststelling van de nadere regels inzake de mobiliteit van het personeel van de politiediensten.

  • De omzendbrieven GPI 15, 15bis, 15ter, 15 quater en 15 quinquies betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

    • Het is opportuun om de werking van de lokale politie te garanderen dat deze betrekkingen worden ingevuld en als volgt worden toegewezen:
      • 2 inspecteurs van politie voor de dienst IPOS;
      • 1 inspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
      • 1 hoofdinspecteur van politie voor de dienst Verkeershandhaving;
      • 1 consulent voor de dienst Omgevingshandhaving;
      • 1 consulent voor het Economaat;
      • 1 communicatieconsulent;
    • Voor wat betreft de samenstelling van de selectiecommissie voor de bovenstaande vacatures zijn de artikelen VI.II.41, VI.II.44, VI.II.61 en VI.II.63 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten van toepassing.
  • De Gemeenteraad is bevoegd om deze selectiecommissies samen te stellen.

    • Het is opportuun om de operationele vacatures  open te stellen in de mobiliteit 2024-05. Voor de vacatures die niet via de mobiliteit ingevuld kunnen worden, wordt beroep gedaan op de statutaire werving. 
    • Voor het selecteren van de kandidaten kunnen verschillende selectiemodaliteiten gekozen worden. Voorgesteld wordt om voor de volgende selectiemodaliteiten te kiezen:
      • Voor de betrekking van consulent:

        ▪ Het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor personeelsleden van niveau B;

        • Het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.

      • Voor de betrekkingen van hoofdinspecteur en inspecteur van politie;
        • het inwinnen van het advies van de plaatselijke selectiecommissie, meer bepaald: de plaatselijke selectiecommissie voor het midden-of basiskader van de lokale politie;
        • het organiseren van één of meer testen of geschiktheidsproeven, meer bepaald die proeven die het best de vereiste competenties kunnen meten. Bovendien wordt voorgesteld om de testen en geschiktheidsproeven in twee fasen te organiseren, waarbij in de eerste fase een biografische vragenlijst en worksamples worden afgenomen en in de tweede fase een gestructureerd interview wordt afgenomen. De eerste fase kan een uitsluitend karakter hebben voor wat de tweede fase betreft.


Artikel 2

Het besluit wordt meegedeeld aan DRP.