De huidige vergunning met betrekking tot de exploitatie van deelsteps loopt tot en met 13 juni 2025 (beslissing College van Burgemeester en Schepenen van 20 mei 2022).
In het kader van een nieuwe vergunningsprocedure wenst het stadsbestuur de huidige stedelijke verordening te verfijnen, te actualiseren en in te spelen op meer regulering inzake openbare orde en verkeersveiligheid.
De deelstep wordt in Oostende gebruikt als een volwaardig mobiliteitsalternatief. In 2024 bedroeg het totaal aantal ritten 150.156 (gemiddeld 411 ritten per dag). Uit de cijfers blijkt dat de step iedere dag van de week wordt gebruikt alsook het ganse jaar door.
Het succes van de step zorgt ook voor heel wat uitdagingen en nopen tot aanpassingen van de stedelijke verordening. De wijzigingen in deze vernieuwde verordening komen tegemoet aan deze uitdagingen.
- Het principe van free floating (zonder vaste stallingsinfrastructuur) zorgt soms voor verrommeling van het openbaar domein. Ook de veiligheid van andere weggebruikers kan in het gedrang komen door gevaarlijk gestalde steps. Nu kunnen operationele zones, drop off zones, drop zones, no go zones, no park zones worden vastgelegd en snelheidslimieten in zones van de stad worden bepaald. Dit zal zorgen voor een betere regulering, minder overlast en een verhoging van de verkeersveiligheid (artikel 5, 14-18; artikel 11 §2, 4 en 7). In het kader van de vergunningsprocedure is het aan de kandidaat-exploitanten om proactief voorstellen te doen om zo tot zo min mogelijk overlast te komen (artikel 9 §1, 7).
- Gelet op de beperkte ruimtelijke draagkracht van het openbaar domein, kunnen uit de verschillende vergunningsaanvragen van de kandidaat-exploitanten slechts één kandidaat-exploitant geselecteerd worden (artikel 8 §2). De wachtlijst wordt geschrapt.
- De vernieuwde vergunningsprocedure zet in op een duidelijk plan van aanpak van de kandidaat-exploitant (artikel 9 §1, 1 en 7), een hoogkwalitatieve service die zorgt voor een minimale overlast en een aantrekkelijk tarief voor de gebruiker (artikel 9 §2).
- De procedure voor het verkrijgen van een vergunning zet in op meer transparantie, eerlijke mededinging en gelijkheid (artikel 9 §3). Per opening van de vergunningsprocedure wordt nu een beoordelingskader opgemaakt en vastgelegd door het schepencollege (artikel 9 §2).
- De exploitant dient nu ook te voorzien in de nodige sancties indien de gebruikers (herhaaldelijk) regels en reglementen niet respecteren. Bij de rapportage bezorgt de exploitant de Stad een rapport betreffende het aantal klachten en meldingen hieromtrent, de opgelegde sancties en de acties van de exploitant om hierin bij te sturen (artikel 11 §2, 3 en 5).
- Er wordt nu ingezet op meer klantgerichtheid en bereikbaarheid van de exploitant. De exploitant moet minstens Nederlandstalige ondersteuning bieden voor zijn gebruikers (van 9u tot 19u, ook op zaterdag, zondag en feestdagen) en dit zowel telefonisch als per e-mail. De contactgegevens van de exploitant dienen duidelijk vermeld te staan op de website en in de app (artikel 11 §2, 13).
De Politie en de directie Juridische en Bestuurszaken verlenen positief advies voor de wijzigingen van de stedelijke verordening betreffende de exploitatie van deelsteps.
Artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur;
§3. De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.
Keurt de wijzigingen van de stedelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van deelsteps goed zoals vastgelegd in bijlage.
Het College van Burgemeester en Schepenen legt het minimum en maximum aantal deelsteps vast, gelet op de draagkracht en een evenwichtig gebruik van de openbare ruimte en het beschermen van de openbare orde en veiligheid cfr. artikel 8 §1 van de stedelijke verordening.
Het College van Burgemeester en Schepenen maakt per opening van de vergunningsprocedure een beoordelingskader op en stelt dit beoordelingskader vast cfr. artikel 9 §2 van de stedelijke verordening.
Het College van Burgemeester en Schepenen selecteert en verleent de vergunning aan de best-scorende kandidaat cfr. artikel 9 §4 en artikel 10 §1 van de stedelijke verordening.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan beslissen de vergunning in te trekken indien de exploitatie niet uiterlijk drie maanden na de afgifte van de vergunning een aanvang heeft genomen cfr. artikel 11 §1 van de stedelijke verordening.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan zones vastleggen waar specifieke snelheidslimieten worden vastgelegd, het verboden is om deelsteps te gebruiken, achter te laten of zones waar het verplicht is om deelsteps te stallen of uit te zetten door de aanbieder in de daartoe voorziene vakken cfr. artikel 11 §2, 4 van de stedelijke verordening.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan op advies van de aanbieder de ruimtelijke spreiding van de steps bepalen cfr. artikel 11 §2, 15 van de stedelijke verordening.