Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 40
De heer Angelo Flederick diende bij mail van 19 januari 2025 een verzoekschrift in omtrent de lokale verkiezingen en woonzorgcentra. De heer Angelo Flederick verzoekt met name het volgende:
"Wij verzoeken de stad Oostende om in overleg te gaan met woonzorgcentra (WZC's) om te onderzoeken of het mogelijk is om bij de volgende lokale verkiezingen één of meerdere stembureaus te organiseren. Dit kan ervoor zorgen dat de buurt ruimere kennis maakt met het WZC en omgekeerd. Zorg ervoor dat bewoners van WZC's ook inspraak krijgen in het Oostendse beleid, en niet slechts om de 6 jaar."
Het College van Burgemeester en Schepenen keurde in zitting van 17 februari 2025 een antwoord goed, vanuit haar bevoegdheid tot het aanwijzen van de stemlokalen overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 samen gelezen met art. 40, 2° van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad. Dit antwoord werd bij brief van 20 februari 2025 aan de aanvrager bezorgd.
Bij mail van 23 februari 2025 wees de aanvrager, naast een aantal bijkomende opmerkingen, er op dat een onderdeel van zijn verzoekschrift niet werd beantwoord, nl. de zin "Zorg ervoor dat bewoners van WZC's ook inspraak krijgen in het Oostendse beleid, en niet om de 6 jaar". De aanvrager gaf aan dat dit onderdeel misschien niet zo duidelijk was omschreven in het verzoekschrift en dat concreet in het verzoekschrift gedoeld wordt op de manieren waarop de stad ook inspraak in het beleid voor bewoners die in wzc's wonen zal bevorderen in het lokale Oostendse beleid (bijvoorbeeld veranderingen in de woonomgeving in de nabije buurt van hun wzc, sociaal beleid,..). Deze laatste deelvraag werd door de bevoegde diensten inderdaad niet begrepen als een afzonderlijke vraag, maar meer kaderend binnen het algemene bestek van de vraag naar de verkiezingen.
Naar aanleiding van de bijkomende verduidelijking door de aanvrager van zijn laatste deelvraag, waarbij deze deelvraag gemeenteraadsbevoegdheid betreft en het wenselijk is het verzoekschrift als één geheel te behandelen, heeft het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 3 maart 2025 zijn beslissing met nummer 2025_CBS_00856 van 17 februari 2025 aangepast in die zin dat het voorstel van antwoord, aangevuld met het antwoord op de laatste deelvraag en op de bijkomende opmerkingen van de aanvrager, integraal wordt voorgelegd aan de Gemeenteraad ter goedkeuring.
Het College van Burgemeester en Schepenen stelt bij zijn besluit van 3 maart 2025 met nummer 2025_CBS_01078 voor om volgend antwoord te geven op het verzoekschrift:
Op de deelvraag inzake de lokale verkiezingen:
"Het verzoekschrift aan de gemeenteraad van 17/01/2025 betreffende de mogelijkheid te onderzoeken om tijdens de lokale verkiezingen één of meerder stembureaus te organiseren in woonzorgcentra (WZC) werd onderzocht. Hierbij werden volgende zaken opgemerkt:
Oostende stemt digitaal, maar het gebruik van de digitale stemcomputers is maar voorzien tot begin 2027. De eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen zijn op 13 oktober 2030. Momenteel is er nog geen beslissing van de hogere overheden (Vlaamse Regering en Federale Regering) op welke wijze er zal gestemd worden bij eerstvolgende verkiezingen na 2027. Het is dus afwachten wat er zal beslist worden op welke wijze er zal gestemd kunnen worden (digitaal, potlood en papier, …).
Het vooronderzoek houdt rekening met het feit dat er terug digitaal zal gestemd worden.
Vooreerst dient er verwezen te worden naar het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08 juli 2011 waarbij wordt gesteld dat een stembureau minstens uit 150 kiezers moet bestaan. De kiezers worden toegewezen volgens adres van inschrijving in het bevolkingsregister aan een bepaald stembureau. Niet iedere bewoner van een WZC is ingeschreven in het bevolkingsregister op het adres van het WZC. Een bewoner van een WZC kan tijdelijk afwezig zijn van zijn adres van inschrijving overeenkomstig het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister. Dat wil zeggen dat iedere kiezer moet gaan stemmen naar het stembureau aangewezen volgens het adres van inschrijving en dat is niet steeds het adres van het WZC. Ook is er geen enkel WZC dat meer dan 150 ingeschreven personen heeft op zijn adres, waardoor er bijkomende adressen moet toegevoegd worden aan dit stembureau om aan voldoende kiezers te raken. Dus zal er steeds kiezers vreemd van een WZC toegewezen worden aan het stembureau. Bijkomende worden de bijzitters van een stembureau geloot uit de kiezers toegewezen aan dat stembureau. Stel dat er enkel maar bewoners van een WZC toegewezen worden aan 1 stembureau, zonder andere kiezers, dan moeten er bewoners ook bijzitter zijn in dat bureau.
Daarnaast werden gelijkaardige vragen gesteld door raadsleden in de gemeenteraad in 2014, 2018 en 2024. Telkens werd er verwezen in die antwoorden naar het onderzoek dat werd gedaan door de stad in samenwerking met de directies van de woonzorgcentra. Uit dit onderzoek kwamen onderstaande bezorgdheden naar voor door de directies van de WZC’s.
Op menselijk vlak:
Op logistiek vlak:
Op basis van deze punten moeten we concluderen dat het moeilijk is om stembureaus in te richten in woonzorgcentra. Naar aanleiding van de bijkomende vraag van de heer Flederick bij mail van 23 februari 2025 "of er vooronderzoek is gedaan en of de resultaten van de eerste bevraging van WZC in 2018 zijn meegenomen. (Aangezien snelheid van jullie antwoord denk ik niet dat een recent onderzoek/bevraging is geweest)", wenst de Stad te verduidelijken dat een bevraging van de woonzorgcentra in 2014 is gebeurd waaruit de bovenvermelde punten naar boven zijn gekomen. Voorts wordt steeds een algemeen onderzoek gedaan, niet toegespitst op de bewoners van woonzorgcentra, bij het instellen van de kiesafdelingen door het College van Burgemeester en Schepenen."
Op de deelvraag inzake inspraak voor bewoners van WZC's in het Oostendse beleid, en niet slechts om de 6 jaar:
"De Stad probeert met haar Team Participatie bij elk participatietraject te bepalen op welke schaal we willen werken (buurt, wijk of stadsbreed) en of we doelgroepgericht of algemeen willen werken. Afhankelijk van die keuzes streven we ernaar om participatie zo toegankelijk en inclusief mogelijk te maken, zodat we drempels wegnemen en iedereen de kans krijgt om deel te nemen.
Tot op heden hanteert de Stad nog geen actieve toeleiding van bewoners van woonzorgcentra naar onze burgerbevragingen of het inwonerspanel. Bij de laatste burgerbevraging konden echter niet alleen willekeurig geselecteerde inwoners deelnemen, maar ook alle Oostendenaars die dat wensten. Momenteel worden woonzorgcentra niet opgenomen in de steekproef, omdat deelname voor sommige instellingen niet haalbaar is. Bij de volgende burgerbevraging zal bekeken worden hoe we dit beter kunnen aanpakken en of we woonzorgcentra kunnen betrekken. Het is daarbij belangrijk om de nodige ondersteuning te voorzien.
Bij projectmatige initiatieven worden bewoners van woonzorgcentra wél actief betrokken. Zo werden bij de Wijkprikkel voor het Pontonplein de bewoners van Woonzorgcentrum Ponton Squatina bevraagd over hoe het plein verbeterd kon worden. Medewerkers van het woonzorgcentrum verzamelden hun input en koppelden deze aan de medewerkers van de Stad terug. Dit gebeurde ook bij de herinrichting van het Gerechtsplein, waar we een aangename ontmoetingsplek voor jong en oud hebben gecreëerd. We streven ernaar om bij elk project alle relevante stakeholders te betrekken, inclusief woonzorgcentra. Daarnaast worden woonzorgcentra, afhankelijk van de agenda van de gebiedsteams, uitgenodigd voor overlegmomenten met wijkpartners. Deze worden gecoördineerd door de dienst Buurten en Wijken.
Alle participatieprojecten worden ook gedeeld via het online platform Ons Oostende, zodat iedereen op de hoogte blijft en kan meewerken.
In de toekomst lijkt het zeker een meerwaarde om de actieve toeleiding van woonzorgcentrabewoners verder versterken, zowel bij structurele participatiemomenten zoals burgerbevragingen en het inwonerspanel, als bij projectmatige initiatieven. We willen ervoor zorgen dat zij altijd de kans krijgen om deel te nemen en dat uitnodigingen voor bewonersvergaderingen of dialoogtafels hen bereiken. Dit zullen we ook meenemen naar de Algemene Vergadering van SARO (Seniorenadviesraad) om te bespreken hoe zij hierin een rol kunnen spelen."
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304 § 2 en 5
Huishoudelijk reglement gemeenteraad, artikel 40.
Neemt kennis van het verzoekschrift van de heer Angelo Flederick van 19 januari 2025, overeenkomstig artikel 304 § 2 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Neemt kennis van het antwoord voorbereid door het College van Burgemeester en Schepenen in haar zitting van 3 maart 2025 (2025_CBS_01078):
Op de deelvraag inzake de lokale verkiezingen:
"Het verzoekschrift aan de gemeenteraad van 17/01/2025 betreffende de mogelijkheid te onderzoeken om tijdens de lokale verkiezingen één of meerder stembureaus te organiseren in woonzorgcentra (WZC) werd onderzocht. Hierbij werden volgende zaken opgemerkt:
Oostende stemt digitaal, maar het gebruik van de digitale stemcomputers is maar voorzien tot begin 2027. De eerstvolgende gemeenteraadsverkiezingen zijn op 13 oktober 2030. Momenteel is er nog geen beslissing van de hogere overheden (Vlaamse Regering en Federale Regering) op welke wijze er zal gestemd worden bij eerstvolgende verkiezingen na 2027. Het is dus afwachten wat er zal beslist worden op welke wijze er zal gestemd kunnen worden (digitaal, potlood en papier, …).
Het vooronderzoek houdt rekening met het feit dat er terug digitaal zal gestemd worden.
Vooreerst dient er verwezen te worden naar het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 08 juli 2011 waarbij wordt gesteld dat een stembureau minstens uit 150 kiezers moet bestaan. De kiezers worden toegewezen volgens adres van inschrijving in het bevolkingsregister aan een bepaald stembureau. Niet iedere bewoner van een WZC is ingeschreven in het bevolkingsregister op het adres van het WZC. Een bewoner van een WZC kan tijdelijk afwezig zijn van zijn adres van inschrijving overeenkomstig het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister. Dat wil zeggen dat iedere kiezer moet gaan stemmen naar het stembureau aangewezen volgens het adres van inschrijving en dat is niet steeds het adres van het WZC. Ook is er geen enkel WZC dat meer dan 150 ingeschreven personen heeft op zijn adres, waardoor er bijkomende adressen moet toegevoegd worden aan dit stembureau om aan voldoende kiezers te raken. Dus zal er steeds kiezers vreemd van een WZC toegewezen worden aan het stembureau. Bijkomende worden de bijzitters van een stembureau geloot uit de kiezers toegewezen aan dat stembureau. Stel dat er enkel maar bewoners van een WZC toegewezen worden aan 1 stembureau, zonder andere kiezers, dan moeten er bewoners ook bijzitter zijn in dat bureau.
Daarnaast werden gelijkaardige vragen gesteld door raadsleden in de gemeenteraad in 2014, 2018 en 2024. Telkens werd er verwezen in die antwoorden naar het onderzoek dat werd gedaan door de stad in samenwerking met de directies van de woonzorgcentra. Uit dit onderzoek kwamen onderstaande bezorgdheden naar voor door de directies van de WZC’s.
Op menselijk vlak:
Op logistiek vlak:
Op basis van deze punten moeten we concluderen dat het moeilijk is om stembureaus in te richten in woonzorgcentra. Naar aanleiding van de bijkomende vraag van de heer Flederick bij mail van 23 februari 2025 "of er vooronderzoek is gedaan en of de resultaten van de eerste bevraging van WZC in 2018 zijn meegenomen. (Aangezien snelheid van jullie antwoord denk ik niet dat een recent onderzoek/bevraging is geweest)", wenst de Stad te verduidelijken dat een bevraging van de woonzorgcentra in 2014 is gebeurd waaruit de bovenvermelde punten naar boven zijn gekomen. Voorts wordt steeds een algemeen onderzoek gedaan, niet toegespitst op de bewoners van woonzorgcentra, bij het instellen van de kiesafdelingen door het College van Burgemeester en Schepenen."
Op de deelvraag inzake inspraak voor bewoners van WZC's in het Oostendse beleid, en niet slechts om de 6 jaar:
"De Stad probeert met haar Team Participatie bij elk participatietraject te bepalen op welke schaal we willen werken (buurt, wijk of stadsbreed) en of we doelgroepgericht of algemeen willen werken. Afhankelijk van die keuzes streven we ernaar om participatie zo toegankelijk en inclusief mogelijk te maken, zodat we drempels wegnemen en iedereen de kans krijgt om deel te nemen.
Tot op heden hanteert de Stad nog geen actieve toeleiding van bewoners van woonzorgcentra naar onze burgerbevragingen of het inwonerspanel. Bij de laatste burgerbevraging konden echter niet alleen willekeurig geselecteerde inwoners deelnemen, maar ook alle Oostendenaars die dat wensten. Momenteel worden woonzorgcentra niet opgenomen in de steekproef, omdat deelname voor sommige instellingen niet haalbaar is. Bij de volgende burgerbevraging zal bekeken worden hoe we dit beter kunnen aanpakken en of we woonzorgcentra kunnen betrekken. Het is daarbij belangrijk om de nodige ondersteuning te voorzien.
Bij projectmatige initiatieven worden bewoners van woonzorgcentra wél actief betrokken. Zo werden bij de Wijkprikkel voor het Pontonplein de bewoners van Woonzorgcentrum Ponton Squatina bevraagd over hoe het plein verbeterd kon worden. Medewerkers van het woonzorgcentrum verzamelden hun input en koppelden deze aan de medewerkers van de Stad terug. Dit gebeurde ook bij de herinrichting van het Gerechtsplein, waar we een aangename ontmoetingsplek voor jong en oud hebben gecreëerd. We streven ernaar om bij elk project alle relevante stakeholders te betrekken, inclusief woonzorgcentra. Daarnaast worden woonzorgcentra, afhankelijk van de agenda van de gebiedsteams, uitgenodigd voor overlegmomenten met wijkpartners. Deze worden gecoördineerd door de dienst Buurten en Wijken.
Alle participatieprojecten worden ook gedeeld via het online platform Ons Oostende, zodat iedereen op de hoogte blijft en kan meewerken.
In de toekomst lijkt het zeker een meerwaarde om de actieve toeleiding van woonzorgcentrabewoners verder versterken, zowel bij structurele participatiemomenten zoals burgerbevragingen en het inwonerspanel, als bij projectmatige initiatieven. We willen ervoor zorgen dat zij altijd de kans krijgen om deel te nemen en dat uitnodigingen voor bewonersvergaderingen of dialoogtafels hen bereiken. Dit zullen we ook meenemen naar de Algemene Vergadering van SARO (Seniorenadviesraad) om te bespreken hoe zij hierin een rol kunnen spelen."
Keurt de door het College van Burgemeester en Schepenen voorbereide repliek goed en belast het College van Burgemeester en Schepenen om de heer A. Flederick hiervan op de hoogte te brengen.