Terug
Gepubliceerd op 07/04/2025

2025_CBS_01825 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Zilverlaan - Wijzigingen snelheidsregime en voorrangsmaatregelen / infrastructurele aanpassingen - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
ma 07/04/2025 - 13:00 collegezaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

John Crombez, Burgemeester; Charlotte Verkeyn, Schepen; Maxim Donck, Schepen; Judith Ooms, Schepen; Fabrice Goffin, Schepen; Niko Geldhof, Schepen; Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Verontschuldigd

Vanessa Vens, Schepen; Björn Pannecoucke, Schepen; Sandra Demuynck, Schepen

Secretaris

Siegelinde Lacoere, Algemeen Directeur

Voorzitter

John Crombez, Burgemeester
2025_CBS_01825 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Zilverlaan - Wijzigingen snelheidsregime en voorrangsmaatregelen / infrastructurele aanpassingen - Goedkeuring 2025_CBS_01825 - Nieuw aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer - Zilverlaan - Wijzigingen snelheidsregime en voorrangsmaatregelen / infrastructurele aanpassingen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0029

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4 §1, 2de lid en artikel 5, §1, 2de lid;

- Gemeenteraadsbesluit van 23 januari 2015: delegatie van de bevoegdheid voor het opstellen van aanvullende reglementen aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord 2025-2030 'Voor de toekomst van Oostende' stipuleert een aanpassing van de zone 30. "De zone 30 wordt behouden in de buurt van scholen en woonkernen. Op grote verkeersaders wordt de snelheid opnieuw naar 50 km per uur gebracht. We bekijken waar het nuttig is om te werken met wisselende digitale borden waarbij afhankelijk van het uur van de dag respectievelijk 30 of 50 wordt gereden. Waar we dat doen, moet de inrichting worden aangepast voor fietsers en voetgangers met het oog op een optimale veiligheid." (blz. 15).

Het College van Burgemeester en Schepenen keurde in de zitting van 3 maart 2025 het voorgestelde plan van aanpak, de basisprincipes en de gefaseerde uitrol van de aanpassingen in de zone 30 goed (zie gekoppeld besluit). In navolging en uitvoering van dit besluit wordt de snelheid in de Zilverlaan (tussen de Gistelsesteenweg en het rondpunt met de Stuiverstraat) gewijzigd van 30 km per uur naar 50 km per uur volgens het goedgekeurde plan van aanpak.

Argumentatie

Het goedgekeurde plan van aanpak, met de basisprincipes voor het voorbereiden en invoeren van aanpassingen aan de zone 30 stipuleert: "In deze eerste fase van aanpassingen aan de zone 30 wordt voorgesteld de snelheid in de Zilverlaan (tussen de Gistelsesteenweg en het rondpunt met de Stuiverstraat) terug naar 50 km per uur te brengen. De weginfrastructuur klopt hier al volgens de basisprincipes. De oversteken en kruispunten voor fietsers en voetgangers, waar de zijstraten uitkomen op de Zilverlaan, zullen nog extra ingesnoerd en/of geaccentueerd worden. Hier wordt zo snel als mogelijk gestart met een participatiemoment met de buurt en een nulmeting".

In opvolging van deze beslissing werden al volgende stappen ondernomen:

- Een participatiemoment en een bewonersvergadering zone 30 Zilverlaan vond plaats op donderdag 13 maart 2025;

- De Lokale Politie Oostende voerde al nulmetingen uit;

- Er werden al plaatsbezoeken georganiseerd met de cel Mobiliteit, de dienst openbaar Domein, de Lokale Politie Oostende, de Brandweer en de Lijn. Dit ter voorbereiding van het insnoeren van de kruispunten en het bepalen van de draaicirkels;

- Het aanbrengen van grondsignalisatie (rode coating fietsoversteken, twee oversteekplaatsen voetgangers) werden al proactief besproken met de operationele diensten in het kader van een snelle uitvoering.

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gevraagd het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de Zilverlaan goed te keuren.

- In de Zilverlaan tussen de kruispunten van de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat wordt de zonale beperking 30 km/u opgeheven. Hierdoor geldt in de Zilverlaan tussen de kruispunten van de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat: De maximum toegelaten snelheid van 50 km/u in de bebouwde kom;

- Door de wijziging van het snelheidsregime in de Zilverlaan tussen de kruispunten van de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat gaat de zone 30 in vanaf de kruispunten met de Zilverlaan op de locaties Fresialaan, Koolmeesstraat, Kwartelstraat, Lupinelaan, Camelialaan en het rondpunt Zilverlaan - Stuiverstraat;

- In de Zilverlaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen (Fresialaan, Koolmeesstraat, Kwartelstraat, Lupinelaan, Camelialaan) en dit tussen de kruispunten van de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat geldt: De bestuurders in de Zilverlaan hebben voorrang.

- In de Fresialaan, Koolmeesstraat, Lupinelaan, Kwartelstraat; Camelialaan ter hoogte van het kruispunt met de Zilverlaan geldt: De bestuurders moeten voorrang verlenen aan de bestuurders in de Zilverlaan.

- In de Zilverlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Camelialaan, wordt een oversteekplaats voor voetgangers ingericht.

- In de Zilverlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Lupinelaan, wordt een oversteekplaats voor voetgangers ingericht.

- De oversteken en kruispunten voor fietsers en voetgangers, waar de zijstraten uitkomen op de Zilverlaan, worden extra ingesnoerd en/of geaccentueerd.

De Lokale Politie verleent hiervoor een positief advies.

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Juridische grond

- Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 

- Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglement op het wegverkeer en de plaatsing  en bekostiging van de verkeerstekens;

- Omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Zilverlaan tussen de kruispunten van de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat wordt de zonale beperking 30 km/u opgeheven. Hierdoor geldt in de Zilverlaan tussen de kruispunten van de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat de maximum toegelaten snelheid van 50 km/u in de bebouwde kom.

Artikel 2

Door de wijziging van het snelheidsregime in de Zilverlaan tussen de kruispunten van de Gistelsesteenweg en de Stuiverstraat gaat de zone 30 in vanaf de kruispunten met de Zilverlaan op de locaties Fresialaan, Koolmeesstraat, Kwartelstraat, Lupinelaan, Camelialaan en het rondpunt Zilverlaan - Stuiverstraat.

Artikel 3

In de Zilverlaan ter hoogte van de kruispunten met de aanliggende wegen Fresialaan, Koolmeesstraat, Kwartelstraat, Lupinelaan, Camelialaan geldt: De bestuurders in de Zilverlaan hebben voorrang.

Artikel 4

In de Fresialaan, Koolmeesstraat, Lupinelaan, Kwartelstraat, Camelialaan ter hoogte van het kruispunt met de Zilverlaan geldt: De bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders in de Zilverlaan.

Artikel 5

In de Zilverlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Camelialaan, wordt een oversteekplaats voor voetgangers ingericht.

Artikel 6

In de Zilverlaan, ter hoogte van het kruispunt met de Lupinelaan, wordt een oversteekplaats voor voetgangers ingericht.

Artikel 7

De oversteken en kruispunten voor fietsers en voetgangers, waar de zijstraten uitkomen op de Zilverlaan, worden extra ingesnoerd en/of geaccentueerd.

Artikel 8

Het College van Burgemeester en Schepenen keurt het aanvullend reglement van de politie op het wegverkeer betreffende de Zilverlaan goed.

Artikel 9

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.