Van de Gemeenteraad van 25 augustus 2025 zijn overeenkomstig artikel 21 van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad de ontwerpnotulen raadpleegbaar in e-Besluit.
Volgens artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en artikel 21 van het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad worden deze notulen goedgekeurd door de Gemeenteraad en ondertekend door de Algemeen directeur, de Voorzitter (Algemene Zaken) en de Burgemeester (als Voorzitter Politiezaken).
Artikel 32 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Artikel 21 van het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad.
Keurt de notulen van de zitting van de Gemeenteraad van 25 augustus 2025, zoals opgenomen in e-Besluit, goed.
Artikel 38 van het decreet lokaal bestuur
Overeenkomstig artikel 38 van het decreet lokaal bestuur stelt de gemeenteraad bij de aanvang van een nieuwe legislatuur een huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad vast.
Het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad werd opgemaakt, waarbij o.a. een actualisatie gebeurde in functie van het decreet lokaal bestuur en het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris.
De onderdelen die betrekking hebben op burgerparticipatie overeenkomstig art. 304 van het decreet lokaal bestuur, en die in de vorige legislatuur werden opgenomen in het huishoudelijk reglement, worden niet langer opgenomen in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, maar wel gebundeld in een afzonderlijk participatiereglement dat eveneens wordt voorgelegd ter goedkeuring van de gemeenteraad in een navolgend agendapunt van dezelfde zitting.
Dit betreft met name de bepalingen betreffende de procedure tot het indienen van verzoekschriften bij de organen van de Stad, het indienen van vragen of voorstellen bij de gemeenteraad, het aanvragen van een volksraadpleging en de gemengde commissies die in het nieuwe participatiereglement worden geoptimaliseerd naar adviesraden, beheersorganen, klankbordgroepen en stakeholdersnetwerken.
Artikel 38 decreet lokaal bestuur
Keurt het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad voor de legislatuur 2025-2030, zoals opgenomen in bijlage 'huishoudelijk reglement gemeenteraad 2025-2030', goed.
Toevoegen van volgende bepaling aan artikel 9: “De vergaderingen van de raadscommissies kunnen te allen tijde hybride doorgaan. Leden die digitaal willen deelnemen aan de vergadering verzoeken dit per e-mail gericht aan de dienst bestuurszaken.”
Motivering:
In het kader van een betere balans tussen werk en privé. Om de haalbaarheid van het uitvoeren van een mandaat te vergroten.
Artikel 9
Schrappen van volgende bepaling “De hybride vergadering van de gemeenteraad en de raadscommissies wordt steeds fysiek voorgezeten door de voorzitter of een plaatsvervangende voorzitter.”
Motivering:
Als de raadszaal in het stadhuis onverwacht fysiek niet toegankelijk is kan de voorzitter de vergadering niet fysiek voorzitten.
Artikel 22
Volgende bepaling “Op het einde van het werkjaar licht de fractie in een nota met bewijsstukken aan de raad toe hoe ze de ontvangen middelen gebruikte.” wijzigen door “Bij de aanvang van elk werkjaar licht de fractie, in een nota met bewijsstukken, aan de gemeenteraad toe hoe zij de ontvangen middelen tijdens het voorgaande werkjaar heeft aangewend.”
Motivering:
Ook op het einde van het werkjaar kunnen nog kosten gemaakt worden. Het is logischer dat deze worden bewezen bij de start van het nieuwe werkjaar.
Artikel 27
Volgende bepaling: “7° Wanneer tijdens de behandeling van de interpellatie bijkomende vragen om informatie of uitleg van feitelijke of technische aard/vragen naar cijfers en gegevens/stand van zaken mondeling worden gesteld door het interpellerende raadslid, waarop het lid van het college van burgemeester en schepenen zodoende niet meteen tijdens het debat kan antwoorden, stelt het raadslid deze vragen als schriftelijke vraag (zie artikel 30).” wijzigen door “7° Wanneer tijdens de behandeling van de interpellatie bijkomende vragen om informatie of uitleg van feitelijke of technische aard/vragen naar cijfers en gegevens/stand van zaken mondeling worden gesteld door het interpellerende raadslid, waarop het lid van het college van burgemeester en schepenen zodoende niet meteen tijdens het debat kan antwoorden, bezorgt het lid van het college van burgemeester en schepenen een antwoord op deze vraag 7 werkdagen voor de volgende raadscommissie. De dag van de vergadering van de raadscommissie is in de termijn inbegrepen.”
Motivering: Op deze manier kunnen gemeenteraadsleden hun rechten uitoefenen, op een schriftelijke vraag is het langer wachten. Het debat kan dan ook opnieuw gevoerd worden in de raadscommissie.
Art. 72 § 2 van de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Art. 7 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
De gemeenteraad heeft de begrotingswijziging dienstjaar 2025 vastgesteld op 23 juni 2025. Het besluit van de gemeenteraad werd op 30 juni 2025 overgemaakt aan gouverneur van de provincie West-Vlaanderen. In het kader van het specifiek bijzonder toezicht heeft de gouverneur de begrotingswijziging 2025 goedgekeurd. Het besluit van de gouverneur van de Provincie West-Vlaanderen van 6 augustus 2025 wordt meegedeeld aan de gemeenteraad.
Volgens artikel 2 van het besluit van de gouverneur wordt een afschrift bezorgd aan de heer John Crombez, burgemeester-voorzitter van de politiezone Oostende, ter mededeling aan de gemeenteraad.
Art 71 tot 75 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestuctureerd op twee niveaus.
Art 5 tot en met 15 van het Koninklijk Besluit van 5 september 2001 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de politiezone.
Neemt kennis van het besluit van 6 augustus 2025 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen.
- art. 121 Nieuwe Gemeentewet
- art. 119 Nieuwe Gemeentewet
- art. 119bis Nieuwe Gemeentewet
- art. 2§1, art. 6§1 en art. 45 Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
De Hazegraszone fungeerde decennialang als centrum voor raamprostitutie in de stad, maar de wijk werd de voorbije jaren aanzienlijk opgewaardeerd. De prostitutiepanden bleven echter achter en voldoen niet langer aan de huidige normen van hygiëne, comfort en veiligheid. Dit heeft ertoe geleid dat sekswerkers vaak in onveilige en ongezonde omstandigheden moesten werken. De aanwezigheid van raamprostitutie leidt vaak tot overlast in de buurt, zoals bv. verkeersoverlast, geluidshinder, ....
Om deze redenen werd besloten de raamprostitutie-activiteiten te verhuizen naar een nieuwe, beter uitgeruste en specifiek daartoe ingerichte locatie aan de Stapelhuiskaai 1, waar de exploitatie beter kan worden beheerd en de werkomstandigheden van sekswerkers kunnen worden verbeterd.
Bovendien vormt deze beslissing een reactie op de hervorming van het seksueel strafrecht door de wet van 21 maart 2022. Deze hervorming voorziet onder andere in de decriminalisering van sekswerk voor meerderjarigen, waardoor het noodzakelijk is een duidelijk en gereguleerd kader te creëren voor de legale uitoefening van sekswerk, met aandacht voor veiligheid, gezondheid en openbare orde.
Prostitutie heeft een plaats in de stad, maar dient op een veilige, transparante en goed beheersbare manier te worden georganiseerd. Dit is van belang om twee redenen: enerzijds om overlast en gevoelens van onveiligheid in de omgeving te beperken, anderzijds om misstanden en criminele activiteiten, zoals uitbuiting, dwang en onveilige werkomstandigheden voor sekswerkers, te voorkomen.
Deze verordening legt een duidelijk regelgevend kader vast dat gezondheid, veiligheid en openbare orde waarborgt en het toezicht en de handhaving vergemakkelijkt. Ze beoogt de werkomstandigheden van sekswerkers te verbeteren door inrichtingseisen en regels omtrent bedrijfsvoering vast te leggen, zodat hygiënische, veilige en correcte arbeidsomstandigheden worden gegarandeerd.
Tegelijkertijd helpt de verordening bij het voorkomen van strafbare feiten door specifieke eisen te stellen aan exploitanten en door een vergunningenstelsel in te voeren dat controle en transparantie waarborgt. Daarnaast bevordert de regeling de beheersbaarheid van de sector en biedt ze duidelijkheid aan alle betrokkenen – sekswerkers, exploitanten, bewoners, bezoekers en toezichthouders.
De Stad beoogt hiermee een evenwichtige en duurzame oplossing te realiseren waarbij de belangen van de sekswerkers, de inwoners van de Stad en de openbare orde en rust worden beschermd.
Art. 121 Nieuwe Gemeentewet: door de gemeenteraad kunnen verordening tot aanvulling van de Wet van 21 augustus 1948 tot afschaffing van de officiële reglementering van de prostitutie worden vastgesteld, indien zij tot doel hebben de openbare zedelijkheid en de openbare rust te verzekeren.
keurt de stedelijke verordening betreffende prostitutie, die in werking treedt op 01 maart 2026, goed.
heft de stedelijke verordening m.b.t. openbare zeden, met ingang van 01 maart 2026, op.
de voorwaarden voor de beperking van de zichtbaarheid van de ramen aan de buitenkant zullen worden bepaald op het ogenblik van de geschiktheidsverklaring verstrekt door de Burgemeester.
De veiligheid in onze stad staat onder druk. In 2025 werd Oostende geconfronteerd met een reeks geweldsdelicten, waaronder moorden, steekpartijen, schietpartijen en zelfs een gewapende confrontatie met drugscriminelen.
Het vertrouwen van de Oostendenaar in een veilige leefomgeving vereist een kordate aanpak. Een recente navraag van Het Laatste nieuws bevestigt ook dat de Oostendenaar meer politie op straat wilt.
Een versterking van het korps is dan noodzakelijk om de drugsproblematiek, de stijgende wapengerelateerde incidenten en de toegenomen gevoelens van onveiligheid efficiënt en duurzaam aan te pakken.
2. VOORSTEL
De Vlaams Belang fractie stelt voor om:
Het aantal politieagenten in Oostende tegen 1 januari 2027 op te trekken van 350 naar 375 personeelsleden.
Daarbij een duidelijke norm vast te leggen dat minstens 80% van het korps operationeel inzetbaar moet zijn op het terrein (wijkwerking, interventies, recherche, controles).
3. BESLUITVORMING
De Gemeenteraad van de Stad Oostende beslist:
Artikel 1
Het aantal politieagenten in Oostende tegen 1 januari 2027 op te trekken tot 375.
Artikel 2
Minstens 80% van het Oostendse politiekorps moet operationeel inzetbaar zijn.
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met het nemen van de nodige maatregelen, inclusief budgettaire planning en personeelsorganisatie, om dit besluit effectief te realiseren.
In 2021 besliste het stadsbestuur om het wijkkantoor van de politie in de Vuurtorenwijk te sluiten.
De Vuurtorenwijk is een grote en perifere wijk van Oostende, met een duidelijke eigenheid en specifieke uitdagingen inzake veiligheid, leefbaarheid en sociale cohesie. Net in een dergelijke context is nabijheid van politie cruciaal. Uit bevragingen blijkt dat bewoners zelf sterk vragende partij zijn voor een fysiek en permanent aanspreekpunt in hun wijk.
Daarbij komt dat in andere wijken van Oostende, waar de politieaanwezigheid teruggeschroefd werd, de bewoners dit negatief hebben geëvalueerd. Direct, laagdrempelig contact met de politie wordt immers als noodzakelijk ervaren voor het versterken van vertrouwen, preventie en wijkgerichte aanpak van problemen.
In combinatie met de geplande uitbreiding van het Oostendse politiekorps is dit het ideale moment om te voorzien in een versterkte aanwezigheid in de Vuurtorenwijk. Niet enkel door meer blauw op straat, maar ook door het terug voorzien van een volwaardig wijkkantoor dat aansluit bij de noden van de bewoners.
2. VOORSTEL
De Vlaams Belang fractie stelt voor om opnieuw een politiekantoor in de Vuurtorenwijk te voorzien, op een geschikte locatie in de wijk, waarbij de bereikbaarheid, veiligheid en nabijheid voor de bewoners maximaal gegarandeerd worden.
3. BESLUITVORMING
Artikel 1
Stad Oostende beslist om opnieuw een wijkkantoor te voorzien in de Vuurtorenwijk.
In 2026 wordt een evaluatie gemaakt om te bepalen op welke locatie dit best wordt ingepland, rekening houdend met bereikbaarheid en veiligheid.
Artikel 2
Voor alle wijken in Oostende zal in het werkjaar 2026-2027 een nieuw gedetailleerd wijkveiligheidsplan worden uitgewerkt, met als doelstellingen: het verminderen van overlast, sluikstorten, verkeersinbreuken en drugscriminaliteit, en het versterken van de zichtbare aanwezigheid van de politie in de wijken.
Artikel 3
Het College van Burgemeester en Schepenen krijgt de opdracht om de uitvoering van dit besluit voor te bereiden en de gemeenteraad hierover uiterlijk tegen eind 2026 te rapporteren.
Op korte tijd werden er in Oostende een reeks gewelddadige feiten gepleegd die de burger binnen en buiten de stad deden opschrikken. Als voorlopig triest hoogtepunt liet daarbij op 6 september een Oostendse vrouw het leven. Ook voor PVDA is de veiligheid van inwoners en bezoekers uiteraard van groot belang.
In veel van de gevallen is er een link met drugsproblematiek. In combinatie met steeds slechtere sociaal-economische omstandigheden, vrezen we dat de stad hier in de toekomst blijvend en toenemend aandacht aan gaat moeten besteden.
We geven de burgemeester gelijk als hij bijzondere aandacht vraagt voor het feit dat er bij deze incidenten steeds meer wapens gebruikt worden. Hulp van het bovenlokale niveau kan hier inderdaad op zijn plaats zijn.
Vanuit PVDA willen we er vooral voor pleiten dat er naast de terecht geprezen kordate aanpak van de politiediensten ook voldoende aandacht blijft voor een overkoepelende aanpak. Een aanpak waarbij in de lijn van het bestuursakkoord de drugsproblematiek in haar geheel benaderd wordt. Een totaalaanpak waarbij toenemend ingezet wordt op preventie en zorg, via MSOC en een breed veld van andere organisaties. Waar naast hardhandig politieoptreden ook de wijkagenten meer tijd en ondersteuning krijgen om zo, in samenwerking met straathoek- en ander buurtwerk, de problematiek beter in kaart te brengen.
1 hoeveel keer komen jullie samen met jullie diensten om deze problematiek aan te pakken
2 Welke diensten zitten in een werkgroep
3 Zijn er op federaal vlak al stappen gezet om onze politiediensten te versterken
Mvg Vanmassenhove Dirk
Na de eerdere moord op Anja in de nieuwe kregen we begin september in één week tijd vier gruwelijke feiten te verwerken: een moord in het centrum, een 81-jarige man neergestoken, een 17-jarige jongen neergeschoten én een gewapende standoff met drugscriminelen.
Tegelijkertijd zien we dat de drugsproblematiek verder ontspoort: 334 drugsfeiten in amper een half jaar tijd, een stijging van 75 procent. Het gaat niet enkel om gebruikers, maar ook om dealers die steeds brutaler te werk gaan.
De afgelopen weken zijn er een aantal gebeurtenissen die onze stad deden opschrikken. Er werd een jongen van 17 neergeschoten, er was een inval in een appartement in de Muscarstraat, er was een ongeval met vluchtmisdrijf gevolgd door een politieactie. Ook eind vorig jaar was er een steekpartij die dodelijk is afgelopen. Daarnaast zijn er ook in de verschillende wijken van de stad toch ook een aantal incidenten: de brandstichting in de Nieuwe Stad, kapotgeslagen ruiten van wagens, vorig jaar ook bekraste wagens in de wijk Westerkwartier, … Het is niet duidelijk of al deze feiten drugsgerelateerd zijn dus we hadden daar graag wat meer informatie over.
De zomermaanden zijn sowieso een uitdaging voor de politie maar uiteraard is de uitdaging breder dan dit. Drugs vormen een probleem, overal in onze maatschappij, op verschillende locaties. Er liep de afgelopen maanden dan ook een campagne van de politie tegen de drugscriminaliteit. Kan daar wat meer informatie over gegeven worden? Hoeveel locaties staan er onder verhoogd toezicht (in het kader van het onderzoek verwachten we niet dat de exacte locaties worden meegedeeld, tenzij dat geen kwaad kan)? Hoeveel controles werden daar uitgevoerd voor de aangekondigde acties? In welke mate werden die controles opgedreven? Werden deze nog verhoogd na de moord op klaarlichte dag?
Het politiekorps heeft de afgelopen jaren heel wat extra financiering gekregen, om meer blauw op straat te krijgen. Zullen deze inspanningen door het huidige bestuur worden behouden? Is er nood aan bijkomende investeringen? Hoe zit het met de steun vanuit andere korpsen tijdens de zomermaanden?
Heel wat feiten waren drugsgerelateerd, hoe wil dit bestuur het groeiend probleem van drugsverslaving aanpakken?
Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen in Oostende met betrekking tot drugsproblematiek en criminaliteit, wil ik het punt rond de veiligheid in stadsparken en op speelpleinen vervroegd op de agenda brengen.
Deze publieke ruimtes moeten voor alle inwoners veilig en toegankelijk zijn. Ik wil hierbij duiding geven op visie en aanpak naar de toekomst toe omtrent veiligheid en preventie in deze zones.
Het is belangrijk dat we werk maken van structurele maatregelen die het veiligheidsgevoel van onze inwoners versterken en deze zones onaantrekkelijk maken voor onfrisse praktijken.
Tijdens de Gemeenteraad van 27 januari 2025 werden de onderstaande Gemengde commissies ingericht :
- Commissies zonder cultuurpact
- Commissies met cultuurpact
Bij hetzelfde besluit werd de kwalificatieve samenstelling van alle Gemengde Commissies bepaald op 15 politieke vertegenwoordigers, evenredig verdeeld over de fracties, en minimum 15 leden uit het werkveld.
Bij navolgende Gemeenteraadsbesluiten op de zitting van 27 januari 2025 werd de politieke vertegenwoordiging van alle Gemengde Commissies ook nominatief samengesteld. Bij besluit van 23 juni 2025 werd de politieke vertegenwoordiging in de Commissies personen met een beperking en de Commissie voor digitalisering beperkt aangepast.
Tijdens de Gemeenteraad van 24 maart 2025 werd de samenstelling van het werkveld van de Stedelijke Adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang goedgekeurd.
Bij besluit van 23 juni 2025 keurde de Gemeenteraad de opstart van het traject tot optimalisatie van de Gemengde commissies principieel goed. De Gemeenteraad besliste hierbij dat na afronden van dit traject, het nieuwe participatiereglement en de schrapping van de corresponderende artikels in het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad, gelijktijdig ter goedkeuring aan de Gemeenteraad, zullen worden voorgelegd.
Ondertussen werd dit traject doorlopen. Op de agenda van deze Gemeenteraad staat de goedkeuring van het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad voor de legislatuur 2025-2030 en de goedkeuring van het Participatiereglement.
In het Participatiereglement wordt een andere vorm van participatie vooropgesteld dan Gemengde Commissies.
De Gemengde Commissies worden daardoor overbodig.
In het besluit tot goedkeuring van het nieuwe Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad voor de legislatuur 2025-2030, dat voorafgaandelijk aan dit dossier in dezelfde zitting wordt voorgelegd, wordt dan ook voorgesteld om alle artikelen m.b.t. de inrichting en de organisatie van de Gemengde commissies te schrappen.
Er wordt dan ook voorgesteld om de eerder genomen beslissingen voor de legislatuur 2025-2030 tot inrichting van de Gemengde Commissies voor de toekomst op te heffen.
Art. 304 §3 van het decreet over het lokaal bestuur
Heft alle beslissingen van deze legislatuur tot inrichting en samenstelling van volgende Gemengde Commissies op voor de toekomst:
- Commissies zonder cultuurpact
- Commissies met cultuurpact
Tijdens de gemeenteraad van 27 januari 2025 werd de heer Jeroen Soete voorgedragen als lid van de Raad van Bestuur van het Economisch Huis Oostende vzw en tevens benoemd tijdens hun Algemene vergadering van 2 juni 2025.
Vooruit Plus wenst de vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur te wijzigen.
Voorgesteld wordt om de heer Jeroen Soete te vervangen door de heer Adriaan Huys als vertegenwoordiger van de Stad in de Raad van Bestuur van het Economisch Huis Oostende vzw.
art. 246 DLB
art. 8 en 18 van de statuten van Economisch Huis Oostende vzw
Vervangt de heer Jeroen Soete door de heer Adriaan Huys als vertegenwoordiger namens de Stad in de Raad van Bestuur van Economisch Huis Oostende vzw.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur.
Stad Oostende, PMV en Restotel hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten die op vandaag onverwijld geldig is en waar noodzakelijke progressie gemaakt is op basis van verschillende gemaakte afspraken.
Stad Oostende wil, na heroverweging onder meer naar aanleiding van publiek protest en de tussengekomen gemeenteraadsverkiezingen en ingevolge o.m. de bijkomende subsidies die voor het project door de Vlaamse Regering in het regeerakkoord werden toegezegd, het voorgestelde residentieel programma verlaten en de impact daarvan op de andere delen (bv. Thermae Palace Parking) in die zin aanpassen.
Stad Oostende wil, ingevolge de door het Vlaamse Gewest gestelde strikte timingsvoorwaarde bij de subsidies, het Oost en West gedeelte van de Koninklijke Gaanderijen (de “Oostelijke en Westelijke Gaanderijen”) afsplitsen van de Samenwerkingsovereenkomst om het tijdig te renoveren. Daartoe heeft de Stad Oostende, in volle transparantie en met medeweten van PMV en Restotel, alvast een overheidsopdracht uitgeschreven. Deze werken werden gegund begin juli 2025, om ze aan te vatten begin september 2025. Hieromtrent wordt een document 'Principes op hoofdlijnen' vastgelegd. Deze afspraken behelzen (1) de Oostelijke en Westelijke Gaanderijen en (2) de verdere uitvoering van het project binnen de Samenwerkingsovereenkomst.
De Vlaamse Regering heeft een aantal voorwaarden gekoppeld aan de in het regeerakkoord toegezegde bijkomende subsidiëring van de werken ten belope van 30m EUR. Dit zijn veranderende omstandigheden, waaruit binnen het kader van de Samenwerkingsovereenkomst enkele aanpassingen zullen vloeien.
Partijen hebben ingevolge verdere inzichten, en de onzekerheid rond de oorspronkelijk beoogde inhuizing van Mu.Zee, een ander actueel bouwscenario voor ogen.
Het document 'Principes op hoofdlijnen inzake de Samenwerkingsovereenkomst betreffende de herontwikkeling van het Thermae Palace Complex en de exploitatie van het Thermae Palace Hotel en Wellness' bevindt zich in bijlage bij huidig besluit.
Waar nodig worden de afspraken door de partijen verder uitgewerkt in een addendum bij de Samenwerkingsovereenkomst, dat zij elk met eerbiediging van hun eigen besluitvormingsproces zullen voorleggen ter goedkeuring. Intussen verklaren Partijen dat zij zich in de periode tussen het ondertekenen van deze Principes op Hoofdlijnen en het doorlopen van de interne besluitvormingsprocessen en dus ondertekening van een finale versie van addendum zodanig zullen gedragen opdat deze Principes op Hoofdlijnen desgevallend alsnog kunnen worden gerealiseerd. Zij zullen zich er maximaal toe inspannen om de respectieve interne besluitvormingsprocessen zo spoedig mogelijk en met goed gevolg te doorlopen.
Deze Principes op Hoofdlijnen worden tevens ondertekend voor Toerisme Vlaanderen en het agentschap Onroerend Erfgoed.
De Samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Oostende, ParticipatieMaatschappij Vlaanderen en Restotel van 18 december 2023.
Keurt de 'Principes op Hoofdlijnen inzake de Samenwerkingsovereenkomst betreffende de herontwikkeling van het Thermae Palace Complex en de exploitatie van het Thermae Palace Hotel en Wellness' goed.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29.
- Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
- Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, datum 12/09/2018
- Decreet over het lokaal bestuur, datum 22/12/2017 + wijzigingen, artikel 171 en artikel 263
De regelgeving met betrekking tot beleidsrapporten legt de verplichting op om aan de raadsleden driemaal per jaar te rapporteren over de beleidsdoelstellingen en de uitvoering ervan:
- bij de aanpassing van het meerjarenplan in het najaar
- bij de vaststelling van de jaarrekening in het voorjaar
- minstens één tussentijdse rapportering over het eerste semester in het vroege najaar, minstens voor het einde van het derde kwartaal.
Dit rapport voldoet aan de verplichting met betrekking tot de frequentie en de inhoud over het rapporteren van de stand van zaken van het meerjarenplan aan de Gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 29.
- Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, artikel 5.
- Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, datum 12/09/2018
- Decreet over het lokaal bestuur, datum 22/12/2017 + wijzigingen, artikel 171 en artikel 263
De Gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken over het eerste semester van 2025 van het meerjarenplan, conform de decretale verplichtingen inzake rapportering.
De stad Oostende herbergt 72.500 inwoners, stelt een 1.700tal medewerkers tewerk. Om de burgers nog beter van dienst te zijn, en haar verantwoordelijkheid als werkgever verder op te nemen, zal hierom het stadhuis grondig worden gerenoveerd. Het stadhuis wordt zo omgevormd tot één centraal administratief centrum (AC) dat alle dienstverlening aan de inwoners centraliseert. De huidige stadhuissite is gelegen in het hart van de stad. Om de plek ook een publieke trekpleister te maken, wil het stadsbestuur het programma van het AC aanvullen met een nieuw Maritiem museum. Het bestaande stadhuis met een oppervlakte van +/- 15.000 m² moet hiervoor gerenoveerd en heringericht worden. Tegelijk moet de publieke ruimte rondom vergroend en heraangelegd worden. We wensen een toekomstvisie om dit verder vorm te geven. Op deze manier wordt de site een plaats waar medewerkers, burgers en bezoekers samenkomen.
De regie van dit hele proces is in handen van de stad. Om voor bovenstaande een ontwerper aan te stellen, zal de stad Oostende samenwerken met de Vlaams Bouwmeester en werken via een Open Oproep.
De opdracht om het contract met de ontwerper aan te gaan, zal vanuit de stad worden gegeven aan het Autonoom Gemeentebedrijf Oostende.
Wij maken bewust de keuze om met de Vlaams Bouwmeester samen te werken omwille van kwaliteit én efficiëntie;
De samenwerking met de Vlaams Bouwmeester wordt gerealiseerd door de goedkeuring van de publicatiefiche, afsprakennota en het mandaat.
Artikel 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur
De gemeenteraad keurt de publicatiefiche, afsprakennota en het mandaat in bijlage goed.
Kent de secundaire uitvoeringsmodaliteiten toe aan het CBS.
De gemeentelijke vrijwilligerskorpsen zijn een initiatief van de Vlaamse overheid, in samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen (RKV). Het doel is om zoveel mogelijk Vlaamse gemeenten toe te laten een lokaal team van opgeleide vrijwilligers op te richten. Deze vrijwilligers worden geactiveerd bij nood- of crisissituaties (bv. grootschalige stroomuitval, overstromingen, hittegolf, evacuaties), ter ondersteuning van professionele hulpdiensten. Ze worden ingezet voor administratieve, operationele, medische of logistieke taken. De vrijwilligers worden gecoördineerd via een digitale crisistool en volgen een basisopleiding EHBO, een bijscholing en een simulatieoefening.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps.
Deelname van de gemeente is volledig vrijwillig en dus niet verplicht. Indien de gemeente hierop intekent dan engageert zij zich tot het volgende:
1. Zich te registreren in de crisistool van Rode Kruis Vlaanderen als hulpvrager.
2. Een oproep naar inwoners te lanceren en te herhalen gedurende de loop van de overeenkomst via de lokaal beschikbare communicatie- en wervingskanalen.
3. Een vrijwilligerskorps op te richten bestaande uit minimaal 10 vrijwilligers.
4. Een aanspreekpunt aan te duiden zoals vermeld in artikel 6.3. van de overeenkomst.
5. Aan te duiden wie binnen de gemeente hulpvragen via de crisistool mag lanceren .
6. De vrijwilligers een basisopleiding en een jaarlijkse bijscholing te laten volgen en hen hierin aan te moedigen.
7. In te staan voor de opvolging van de vrijwilligers binnen het Gemeentelijk Vrijwilligerskorps, en op te treden in geval van conflicten, sancties of andere onregelmatigheden waardoor de betrokken vrijwilliger niet langer deel kan uitmaken van het Gemeentelijk Vrijwilligerskorps.
8. De crisistool ten allen tijde te gebruiken bij een crisis of noodsituatie en deze crisistool niet voor andere doeleinden aan te wenden.
9. De verdere opvolging en operationele sturing op het terrein van de het Gemeentelijk Vrijwilligerskorps tijdens de crisissituatie voor haar rekening te nemen.
10. Enige informatie betreffende het Gemeentelijk Vrijwilligerskorps en haar leden slechts te gebruiken in uitoefening van deze overeenkomst en deze voor geen enkele andere doeleinden aan te wenden.
De basisopleiding, bijscholingen (‘refreshers’), simulaties en inzet van de crisistool zijn gratis voor de gemeente. De Vlaamse overheid voorziet een jaarlijkse financiering van het project.
De veiligheidscel besliste op 12 juni 2025 om in te tekenen op dit vrijwilligerskorps en dit voor 10 vrijwilligers. Wel wordt gevraagd om deze vrijwilligers (zoveel als mogelijk) te laten aansluiten bij bestaande professionele organisaties, zoals bijvoorbeeld het Rode Kruis of de Brandweer.
Op 14 juli 2025 heeft het college beslist om zich aan te sluiten bij de beslissing van de veiligheidscel.
Mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen.
Keurt de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps goed.
Beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Verleent de machtiging om een hulpvraag in de digitale crisistool te lanceren aan de burgemeester en/of de noodplanningscoördinator.
Engageert zich om via de communicatiekanalen van de Stad de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
Keurt de overeenkomst met het Rode Kruis, als bijlage bij dit besluit, goed.
Zie bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden'.
Zie bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden'.
Zie bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden'.
Keurt bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden' goed.
De ingrepen bij het verwijderen van het asbest worden beperkt tot het volledig risicoloos maken van de omgeving voor de verwijdering van het archief.
Zie bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden'.
Zie bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden'.
Zie bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden'.
Keurt bijlage '006 - GR_Goedkeuring - Lastvoorwaarden' goed.
Art. 41, 2de lid, 11° van het decreet lokaal bestuur
In zitting van 09 december 2022 heeft de Gemeenteraad besloten om een openbare oproep te voeren voor de concessie voor de exploitatie van het Noordzeeaquarium. Dit werd besloten nadat er blijkens beslissing van 27 juni 2022 al eens een oproep was uitgevoerd maar dat alle inschrijvingen werden uitgesloten wegens onregelmatigheden.
Het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust heeft zich in hun schrijven van 08 december 2022 akkoord verklaard met een concessie voor ReCa voorzieningen onder bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden werden opgenomen in de openbare oproep en aanvaard door de inschrijvers.
Bij besluit van 17 maart 2023 heeft het College van Burgemeester en Schepenen deze domeinconcessie toegekend aan de bv Addict. Het College van Burgemeester en Schepenen verleende op 19 januari 2024 een omgevingsvergunning aan Addict bv om werken te verrichten in het kader de concessie. Na navraag door Addict bv verzocht de Stad in februari 2024 of agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust aan de concessiehouder kon bevestigen dat er geen gebreken aanwezig zijn in de structuur onderliggend aan het Noordzeeaquarium.
De afdeling Kust van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust heeft een studie van de structuur laten uitvoeren en de Stad daarop verzocht om alle werken aan het gebouw stop te laten zetten, waarbij MDK aangaf zo snel mogelijk bijkomend onderzoek te laten uitvoeren. Ondertussen is dit afgerond en heeft het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust de nodige werken aan de steiger aangevangen begin september 2025.
Bijkomend heeft de afdeling Kust van het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust in kennis gesteld dat gezien zij de eigenaar zijn van het onroerend goed, er een hoofdconcessie moet opgemaakt worden tussen het Vlaams Gewest en de Stad Oostende.
Gezien er reeds een sub-concessie is toegekend door Stad Oostende (met toenmalig akkoord van het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust), dient de Stad deze hoofdconcessie hiervoor te bekomen van het Vlaams Gewest (MDK).
De termijn van deze hoofdconcessieovereenkomst gaat in nadat de door de Stad aangestelde concessionaris de werken aan het gebouw heeft beëindigd en met de exploitatie kan beginnen. De duur wordt vastgelegd op 10 jaar. Deze termijn kan eenmalig verlengd worden voor een duur van vijf jaar.
Voorafgaand aan deze concessie wordt het gebouw wel al aan de Stad Oostende ter beschikking gesteld met het oog op het uitvoeren van de investeringswerken.
De prijs van de concessie door de Stad te betalen aan het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust wordt bepaald op één euro (€ 1,00) per maand, zijnde twaalf euro (€ 12,00) per jaar. Bij een eventuele verlenging zal dit verhoogd worden naar drieduizendtweehonderdvijftig euro (€ 3.250,00) per maand ofte negenendertigduizend euro (€ 39.000,00) per jaar. Dit betreft dezelfde prijs als degene die de onderconcessiehouder verschuldigd is aan de Stad (zie gekoppeld 2022_GR_00381).
Art. 293 van het decreet lokaal bestuur.
Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Keurt de concessieovereenkomst tussen het Vlaamse Gewest en de Stad Oostende goed.
Belast het College van Burgemeester en Schepenen met de secundaire uitvoeringsmodaliteiten van onderhavig besluit.
Zoals aangehaald in de Raadscommissie is er in de beknopte samenvatting een spellingsfout geslopen. Graag aanpassen van Reca-uitbuiting naar Reca-uitbating. Waarvoor dank.
Overeenkomstig de bepalingen van de akte die op 28 juni 1974 werd verleden voor de heer Joannes Piers, toenmalig Burgemeester van de Stad Oostende, tussen de Stad en de nv Snelbouw Vanbiervliet, beschikt de Stad ingevolge het artikel C elf van hogervermelde akte over het recht van terugkoop ingeval dat de verwervende partij de activiteiten zou staken of de voorwaarden opgenomen in die akte niet zou naleven.
De overdracht geschiedde voor industriële doeleinden, overeenkomstig de bepalingen van het BPA 5Z 'Grintweg 1971' als het Gewestplan 'Oostende-Middenkust' evenals tegen de voorwaarden vermeld in de wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, met het oog op de oprichting en uitbating van een fabriek van prefab-materialen voor de bouwsector.
Daarnaast mag ingevolge het artikel C veertien van hogervermelde akte het perceel niet aan een derde geheel of gedeeltelijk vervreemd worden zonder de voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de Stad.
Bij de brief van 12 augustus 2025 heeft het notariskantoor Vercouteren - Louagie - Van Goethem uit Beveren ons Bestuur ingelicht dat de huidige eigenaar "Ostend Properties" het magazijn wenst over te dragen aan de besloten vennootschap Bimon, met maatschappelijke zetel te 8300 Knokke-Heist, Windroshelling 3/41. De huidige huurder, de firma Boels, blijft ook na de verkoop huurder van het magazijn.
Het betrokken magazijn behoort op vandaag toe aan de besloten vennootschap Ostend Properties, die het verhuurt aan de firma Boels.
In de akte van 28 juni 1974 is bepaald dat de Stad beschikt over het recht van terugkoop overeenkomstig artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie - vervangen door Afdeling 4 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie dat op 04 juli 2012 werd aangenomen door het Vlaamse Parlement en op 13 juli 2012 werd bekrachtigd door de Vlaamse regering - in het geval de activiteiten zouden gestaakt worden of de voorwaarden opgenomen in die akte niet zou naleven.
Overwegende dat de Stad op heden het goed niet doelmatig kan aanwenden voor industriële of gemeenschapsdoeleinden, heeft het op heden geen zin dat de Stad eigenares zou worden van het goed. Derhalve is het aangewezen dat de Stad afziet van de uitoefening van het recht van terugkoop. De Stad kan zich akkoord verklaren met deze overdracht.
Er dient niet te worden ingestemd met een wijziging van de activiteiten.
Artikel 32 §1 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, dat vervangen is door Afdeling 4 'Recht van terugkoop en recht van wederovername' van het Decreet ruimtelijke economie dat op 04 juli 2012 werd aangenomen door het Vlaamse Parlement en op 13 juli 2012 werd bekrachtigd door de Vlaamse regering.
Oefent het recht van terugkoop, bepaald bij artikel 32 van de gewijzigde Wet van 30 december 1970 betreffende de economische expansie, dat werd vervangen door Afdeling IV van het Decreet ruimtelijke economie van 13 juli 2012, niet uit ter gelegenheid van de geplande verkoop uit de hand van het magazijn gelegen Simon Stevinstraat 20, bij het kadaster gekend in de 12de afdeling, sectie A, als nummer 328 M P0000, met een oppervlakte volgens het Kadaster van 2.000m², toebehorend aan de besloten vennootschap Ostend Properties en gaat akkoord met deze overdracht.
Het afzien door de Stad van de uitoefening van het recht van terugkoop is eenmalig en de Stad behoudt voor de toekomst het recht van terugkoop ten opzichte van de overnemer van het goed, en zal het kunnen uitoefenen in het geval de koper de opgelegde bestemming ervan of één der andere voorwaarden die aan de overname zijn verbonden, niet zou naleven.
Alle voorwaarden en verplichtingen die in de akte van 28 juni 1974 betreffende de verkoop door de Stad aan de nv Snelbouw Vanbiervliet werden opgelegd, blijven mutatis mutandis van kracht ten opzichte van de ovenemer, die derhalve in alle rechten en verplichtingen van de verkoper treedt.
De bovenvermelde opgesomde bepalingen moeten in de akte van overdracht worden ingelast.
De Vlaamse Regering keurde op 25 juni 2010 het Besluit betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn (het BBC-decreet) goed. Het bevat een reeks regels voor het meerjarenplan, het budget, de boekhouding en de jaarrekening van de lokale besturen en provincies.
Het meerjarenplan 2020-2025 werd in 2019 opgemaakt; deze werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 14 december 2019 (entiteit STAD). De eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 12 december 2020.
De jaarrekening 2020 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van 31 mei 2021.
De derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 25 oktober 2021.
De jaarrekening 2021 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van 23 mei 2022.
De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld door de Gemeenteraad van 28 november 2022.
De jaarrekening 2022 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van 22 mei 2023.De vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 23 oktober 2023.
De jaarrekening 2023 (entiteit STAD) werd vastgesteld door de Gemeenteraad in de zitting van van 27 mei 2024.
De zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 24 juni 2024.
De zevende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 26 augustus 2024.
De achtste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd vastgesteld in de Gemeenteraad van 25 november 2024.
De jaarrekening 2024 (entiteit STAD) werd in de Gemeenteraad van 26 mei 2025 vastgesteld.
Het dossier werd digitaal aangeleverd aan de provinciegouverneur op 28 mei 2025 cfr. de wettelijke bepalingen.
In toepassing van de bijzondere bepaling over het bestuurlijk toezicht op de jaarrekening staat in artikel 262 van het decreet over het lokaal bestuur vermeld dat de toezichthoudende overheid de jaarrekening goedkeuren kan op diverse voorwaarden, binnen een termijn van 150 dagen.
In het besluit van 3 september 2025 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen werd de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de Stad en het OCMW van Oostende goedgekeurd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en haar wijzigingen.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 262§1 (bevoegdheid).
Neemt kennis van het besluit van 3 september 2025 van de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen, waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Oostende goedgekeurd werd.
In het kader van de herwerking van het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad wordt voorgesteld om de onderdelen die betrekking hebben op burgerparticipatie te bundelen in een afzonderlijk participatiereglement. Onder deze onderdelen valt ook de optimalisatie van de gemengde commissies. De Gemeenteraad gaf in haar zitting van 23 juni 2025 reeds een principieel akkoord voor de opstart van het traject rond de optimalisatie van de gemengde commissies. Dit voorstel van participatiereglement heeft tot doel een helder en werkbaar kader te creëren voor burgerparticipatie binnen Stad Oostende. Hiermee wil de Stad niet alleen haar engagement ten aanzien van participatie onderstrepen, maar ook actief bijdragen aan de ontwikkeling van een constructieve dialoogcultuur tussen het bestuur en de inwoners.
In de voorgelegde versie van het participatiereglement wordt alle formele participatie (=verzoekschriften aan bestuursorganen, voorstellen en vragen aan de Gemeenteraad, aanvraag voor volksraadpleging) opgenomen alsook de adviesraden, beheersorganen, klankbordgroepen en stakeholdersnetwerken. Het is de bedoeling om in de toekomst het huidige participatiereglement verder uit te breiden. Hierbij zullen de acht waarden zoals opgenomen in het charter InSamenSpraak, die de Stad op 23 februari 2025 ondertekende, de rode draad vormen.
In de huidige fase werd uitsluitend gefocust op de elementen uit het huishoudelijk reglement van de Gemeenteraad die verband houden met participatie. Het participatiereglement zal in een volgende fase verder worden vormgegeven aan de hand van de concrete toepassing en doorontwikkeling van verschillende participatietools, zoals bewonersvergaderingen, wijkprikkels, panels, ... Na implementatie en evaluatie van deze trajecten zullen ze mee opgenomen worden in een volgende versie van het participatiereglement. De verdere uitwerking van het participatiereglement gebeurt in overleg met een stuurgroep bestaande uit interne stadsdiensten en een klankbordgroep van externe actoren.
In het participatiereglement zijn de grootste veranderingen:
Optimalisatie van de gemengde commissie: De Gemeenteraad gaf in haar zitting van 23 juni 2025 reeds een principieel akkoord voor de opstart van het traject rond de optimalisatie van de gemengde commissies. Dit voorstel van optimalisatie beoogt het versterken van het participatieve karakter en het mandaat van deze structuren door in te zetten op inhoudelijke dialoog met burgers, ervaringsdeskundigen en verenigingen via nieuwe overlegvormen en een flexibele, themagerichte aanpak, met als doel de gemengde commissies om te vormen tot krachtige participatie-instrumenten. Voor elke adviesorgaan werd een voorstel van samenstelling opgemaakt.
Motivatie: De betrokken dienst werkt reeds via bestaande en efficiënte netwerken (bv. rond drugsbeleid en uitgaansbeleid). Een aparte raad biedt hier weinig meerwaarde. In een afzonderlijk besluit van de Gemeenteraad in zitting van 22 september 2025 wordt deze raad opgeheven.
Motivatie: Er wordt een klankbordgroep opgericht om de landbouwers van de Stad Oostende actief te betrekken bij het beleid. Ze krijgen de kans om signalen en noden uit het veld te bespreken en beleidsadvies te formuleren. De agenda wordt samen met de dienst Omgevingsbeleid en Strategische Coördinatie opgesteld en is gebaseerd op wederzijdse input en overleg.
Motivatie: De raad wordt uitgebreid met het thema klimaat en fungeert als klankbordgroep voor verenigingen, geëngageerde burgers en experts. De groep bespreekt beleidsplannen (zoals het warmte-, adaptatie- en mitigatieplan) en denkt mee over oplossingen. Input kan ook door de leden zelf ingebracht worden, wat zorgt voor tweerichtingsverkeer. In overleg kan een verdere opdeling per domein worden uitgewerkt.
Motivatie: Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) is een decretale adviesraad die een breed lokaal netwerk samenbrengt rond kinderopvang. De raad vervult zowel een signaalfunctie als verplichte adviestaken, met een evenwichtige vertegenwoordiging van ouders, organisatoren, scholen, jeugdwerk en de lokale overheid
Motivatie: Er bestaat reeds een functionerend stakeholdersnetwerk rond digitalisering. Een aparte commissie zou een overlap betekenen. In een afzonderlijk besluit van de Gemeenteraad in zitting van 22 september 2025 wordt deze raad opgeheven.
Motivatie: Het beheersorgaan behoudt zijn gemengde samenstelling omwille van het Cultuurpact. Het beschikt over een adviserende bevoegdheid ten aanzien van het Stadsbestuur, specifiek met betrekking tot het bibliotheekbeleid en in het bijzonder vanuit het perspectief van de gebruiker. Adviezen kunnen zowel op vraag van de overheid als op eigen initiatief worden geformuleerd.
Motivatie: De agenda is zeer beperkt en kan mee opgenomen worden binnen de Jeugdraad. Een apart beheersorgaan is daardoor overbodig. In een afzonderlijk besluit van de Gemeenteraad in zitting van 22 september 2025 wordt deze raad opgeheven.
Motivatie: De werking en doelstellingen overlappen met die van de Jeugdraad. In een afzonderlijk besluit van de Gemeenteraad in zitting van 22 september 2025 wordt deze raad opgeheven.
Motivatie: De werking en doelstellingen overlappen met die van de Cultuurraad. In een afzonderlijk besluit van de Gemeenteraad in zitting van 22 september 2025 wordt deze raad opgeheven.
Motivatie: Rond onroerend erfgoed bestaat reeds het stakeholdersnetwerk A.BE. Een gemengde commissie zou weinig meerwaarde bieden. In het bestaande overleg wordt de mogelijkheid bekeken om burgers en adviesorganen te betrekken
Het doel van deze optimalisatie is om deze commissies meer mandaat te geven en het participatieve karakter te versterken, met een sterke focus op constructieve dialoog samen met gebruikers, bewoners en experts. Team Participatie streeft naar structurele participatie waarbij ervaringsdeskundigen de kans krijgen om mee te denken over beleidsbeslissingen alvorens de uitvoering van start is gegaan. Door in te zetten op nieuwe participatievormen zoals raden, klankbordgroepen en stakeholdersoverleggen kan er een methodiek op maat uitgewerkt worden met een gepaste aanpak per thema of doelgroep.
De focus ligt op inhoudelijke uitwisseling en actieve betrokkenheid van burgers en organisaties. Binnen deze overlegvormen is niet langer politieke vertegenwoordiging van 15 mandaten per orgaan voorzien, maar wel de aanwezigheid van de bevoegde schepen (zonder stemrecht). Afhankelijk van het onderwerp kunnen ook andere schepenen (zonder stemrecht) worden uitgenodigd. We geloven dat deze werkwijze essentieel is om de vernieuwde commissies het mandaat en de slagkracht te geven om daadwerkelijk als een participatie-instrument te functioneren.
Uitsluitend de adviesraden komen in aanmerking voor een werkingssubsidie, gelet op hun autonoom karakter en hun specifieke opdracht. Zij functioneren onafhankelijk van de stadsdiensten en het politieke bestuur en zijn er juist om adviezen te formuleren. Om deze opdracht op een kwaliteitsvolle manier te kunnen vervullen, beschikken zij over een eigen werkingsbudget.
Vragen en voorstellen kunnen voortaan ook digitaal ingediend worden en zijn ontvankelijk vanaf 100 handtekeningen in plaats van 500 handtekeningen, om de participatietool toegankelijker te maken en de koppeling met de gemeenteraad te versterken. De 100 handtekeningen moeten binnen 100 dagen worden verzameld. Een termijn van 100 dagen biedt een duidelijke en afgebakende periode om 100 handtekeningen te verzamelen. Dit zorgt ook voor een snelle opvolging van actuele probleemstellingen. De indieningstermijn wordt verlengd tot 30 dagen voor verzoekschriften en tot 20 dagen voor voorstellen en vragen, zodat de stadsdiensten over voldoende tijd beschikken om een onderbouwd antwoord te formuleren.
Artikel 304 DLB, inzonderheid §1, §2, §3 en §5
Keurt het participatiereglement voor de Gemeenteraad, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Keurt de inrichting van de adviesraden, beheersorgaan, klankbordgroepen en stakeholdersnetwerk goed:
Adviesraden:
Oostende Mondiaal
Jeugdraad
Sportraad
Multiculturele adviesraad
Cultuurraad
Seniorenadviesraad
Adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang
Adviesraad voor Personen met een Beperking
Gemeentelijke commissie Ruimtelijke Ordening (Overeenkomstig de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening werd bij Gemeenteraadsbesluit van 26 mei 2025 de decretaal verplichte gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening reeds kwalificatief samengesteld. Deze beslissing wordt hier bestendigd.)
Klankbordgroepen:
Klankbordgroep Landbouw
Klankbordgroep Mobiliteit
Klankbordgroep Milieu- en duurzaamheid
Beheersorgaan:
Beheersorgaan Plaatselijke Openbare Bibliotheek
Stakeholdersnetwerk:
A.be Commissie (Bij besluit van de Gemeenteraad van 28 april 2025 gaf de gemeenteraad opdracht aan AG-Oostende om de adviescommissie A.be opnieuw op te richten en samen te stellen. Deze beslissing wordt hier bestendigd.)
Keurt de samenstelling van de adviesraden, beheersorgaan, klankbordgroepen en stakeholdersnetwerk, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Op heden bestaan er vijf verschillende milieusubsidies die door de stad worden uitgereikt aan gezinnen.
We onderscheiden subsidies voor:
Voor elk van deze subsidies is er een afzonderlijk subsidiereglement van kracht (in de bijlagen van deze nota).
Het subsidiereglement voor de installatie van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening is verlopen op 31/12/2024.
Het subsidiereglement voor groendaken was geldig zolang de stad subsidies kon ontvangen voor groendaken in het kader van de samenwerkingsovereenkomst “Milieu als opstap naar duurzame ontwikkeling”. Deze overeenkomst liep af in 2007.
Omdat we de installatie van groendaken, hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen willen blijven stimuleren in Oostende als klimaatadaptieve – en bestendige stad, vragen we een wijziging aan van de twee bovengenoemde subsidiereglementen. Zo kan de huidige werkwijze blijven bestaan. De voorstellen tot wijziging zijn als bijlage toegevoegd.
Het subsidiereglement voor bewoonde zwaluwnesten blijft geldig, maar hiervoor vragen we ook een wijziging aan. Het voorstel tot wijziging is als bijlage toegevoegd.
Voor het subsidiereglement voor meeuwenweringsnetten vragen we een opheffing van het reglement aan omdat er sinds 2022 geen aanvraag meer werd ingediend.
Verder is er ook nog de vrijstelling van de bijdrage voor de zuivering van het afvalwater. Dit is een vrijstelling voor een onderdeel van de jaarlijkse waterfactuur en kan men aanvragen bij de watermaatschappij. Dit betreft geen budget van de stad.
Het voorstel bevat enkele inhoudelijke wijzigingen, zodoende de subsidiereglementen te actualiseren:
Groendaken
Vervangen door:
Om in aanmerking te komen voor subsidie moet het groendak aangelegd zijn op een gebouw op het grondgebied van de stad Oostende waarvan de benutte oppervlakte hoofdzakelijk dient voor privégebruik.
Hemelwaterputten
Bewoonde zwaluwnesten
-
Keurt de opheffing van het subsidiereglement voor het plaatsen van meeuwenweringsnetten goed.
Keurt de wijziging van het subsidiereglement voor de installatie van een hemelwaterput en/of infiltratievoorziening goed.
Keurt de wijziging van het subsidiereglement voor groendaken goed.
Keurt de wijziging van het subsidiereglement voor bewoonde zwaluwnesten goed.
De gemeenteraad van 27 maart 2017 keurde de overeenkomst houdende de tariefwijziging voor de parkings Mijnplein, Visserskaai en Centrumparking goed.
Deze overeenkomst vervatte o.a. de toepassing van de principes van het eerste uur gratis parkeren en betaling per minuut voor het tweede uur en per kwartier vanaf het derde uur voor de parkings Mijnplein en Visserskaai. Voor parkings Mijnplein, Visserskaai en de Centrumparking werd ook een nachtelijk maximumtarief van 5,00 euro ingevoerd.
Deze overeenkomst liep initieel tot 30 juni 2019 en werd reeds meerdere malen bij addenda verlengd. M.b.t. de Centrumparking liep het addendum af op 31 december 2023 en deze parkeerplaatsen werden ondertussen verkocht.
Voor de parkings Mijnplein en Visserkaai werd de overeenkomst inzake het eerste uur gratis laatst verlengd met addendum 5 waarbij deze van rechtswege afloopt op 30 september 2025, behoudens verlenging door beide partijen. Voorts bepaalt artikel 6 van de overeenkomst dat partijen voorafgaand aan de beëindiging evaluatie van deze overeenkomst maken ten einde de aangepaste tarifering, al dan niet gewijzigd, verder te zetten.
De Stad wenst haar parkeerplan voor het volledige grondgebied en voor het stadscentrum op structurele wijze te evalueren en waar nodig desgevallend aan te passen. In het licht hiervan wordt de overeenkomst verlengd zodat dit aspect in de globale oefening kan worden meegenomen.
Met het oog op het kunnen uitvoeren van een grondige evaluatie overeenkomstig bovenvermeld artikel 6van de overeenkomst, waarbij het huidige systeem mogelijks geoptimaliseerd kan worden als onderdeel van de globale oefening m.b.t. het parkeerplan, wordt voorgesteld om de overeenkomst tijdelijk te verlengen tot 30 september 2026.
Concessie van openbare dienst betreffende het beheer van het betalend parkeren op het openbaar domein in de stad Oostende” d.d. 02 december 1993 met de NV Setex, rechtsvoorganger van Indigo Park Belgium, en 6 navolgende addenda.
Akte van overeenkomst inzake de exploitatie van de parkeerhaven Europacentrum d.d. 23 augustus 1999 met de nv Parking Europacentrum, rechtsvoorganger van Indigo Park Belgium, en verlengd (Gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2008).
Overeenkomst zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad d.d. 27 maart 2017 houdende de aanpassing van de tarieven parkings Mijnplein, visserskaai en Centrumparking - pilootfase, verlengd bij addendum 1 zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad d.d. 24 juni 2019 en bij addendum 2 zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad d.d. 28 juni 2021 en bij addendum 3 zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad d.d. 18 november 2022 en bij addendum 4 zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad d.d. 26 juni 2023 en bij addendum 5 zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van 23 juni 2025.
Keurt een tijdelijke verlenging voor 1 jaar aan de overeenkomst 'aanpassing tarieven parkings Mijnplein en Visserskaai 'zoals opgenomen in bijlage bij huidig besluit genaamd 'Addendum 6 - tijdelijke verlenging Visserskaai en Mijnplein' goed.
Keurt bijlage 1.1 bij addendum 6 - Tariefstructuur Nacht OOMP-OOVK, bijlage 1.2 bij addendum 6 - Tariefstructuur Dag OOMP-OOVK en bijlage 2 bij addendum 6 - tarieven in rekening gebracht ter bepaling compensatieregeling goed.
Om de huidige werking van het digipunt in AZ Oostende vanuit het project Digibanken verder te zetten wordt gevraagd een overeenkomst te ondertekenen.
In de overeenkomst worden de dagelijkse afspraken vastgelegd m.b.t. het bemannen van het digipunt in AZ Oostende elke dinsdag van 9.00 tot 12.00 uur.
Deze overeenkomst geldt tot het einde van het project Digibanken (31/07/2026) en vloeit voort uit het projectdossier.
2024_CBS_02947 - Verlengingsdossier Digibanken - samenwerkingsstrategie en samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring (College van Burgemeester en Schepenen)
Keurt de overeenkomst met AZ Oostende rond de werking van het digipunt goed en ondertekent de overeenkomst.
In de zitting van 14 december 2019 aanvaardde de Gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met Open School Brugge-Oostende-Westhoek vzw, thans Ligo, Centrum voor Basiseducatie Brugge-Oostende-Westhoek vzw, voor het organiseren van kennismakingscursussen informatie- en communicatietechnologie in het kader van Oostende@internet. Deze overeenkomst loopt af op 31 december 2025.
De werking van Oostende@internet loopt volgens het ritme van schooljaren, telkens van september t.e.m. juni. Sinds september 2023 werd het aanbod van Oostende@internet uitgebreid met een gratis aanbod onder impuls van de subsidie digibanken van de Vlaams overheid. De eerste subsidieperiode liep van 1 januari 2023 t.e.m. 31 december 2024. De verlengingsperiode loopt van 1 januari 2025 t.e.m. 31 juli 2026. Om de werking te continueren en de werkwijze, financiering en prijszetting van de digilessen tijdens een lopend schooljaar niet te moeten wijzigen, wordt voorgesteld de voornoemde samenwerkingsovereenkomst te verlengen met zes maanden zodat deze synchroon loopt met het project digibanken.
Om de samenwerking met Ligo, Centrum voor Basiseducatie Brugge-Oostende-Westhoek vzw, voor het project Oostende@Internet, in functie van de continuïteit van de samenwerking en een coherent aanbod voor de inwoners van Stad Oostende over een heel werkings/schooljaar heen, te verlengen met zes maanden, wordt een addendum toegevoegd aan voornoemde samenwerkingsovereenkomst.
Keurt het addendum van de "Samenwerkingsovereenkomst tussen Stad Oostende en Open School Brugge-Oostende-Westhoek, thans Ligo, Centrum voor Basiseducatie Brugge-Oostende-Westhoek vzw in het kader van Oostende@internet – periode 01 januari 2020 t.e.m. 31 december 2025", met het oog op een verlenging van zes maanden, tot en met 30 juni 2026, goed.
Burgemeesterbesluiten opgemaakt door de dienst Wonen.
Conformiteitsattesten opgemaakt door de dienst Wonen.
Processen-verbaal opgemaakt door agentschap Wonen Vlaanderen.
Ministeriële Besluiten opgemaakt door het Agentschap Wonen Vlaanderen.
Communicatie van de Vlaamse overheid.
1) Burgemeesterbesluit van 05 augustus 2025, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Passchijnstraat 22A 0102.
2) Conformiteitsattest van 3 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Violierenlaan 49 0101.
3) Conformiteitsattest van 3 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Violierenlaan 49 0301.
4) Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2025, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Frère-Orbanstraat 104 0001.
5) Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2025, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Frère-Orbanstraat 104 0101 en 0201.
6) Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2025, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Rietstraat 17 0001 0101.
7) Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2025, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Rietstraat 17 0201.
8) Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2025, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Onafhankelijkheidstraat 40.
9) Burgemeesterbesluit van 12 augustus 2025, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Renteniersstraat 13 0401.
10) Conformiteitsattest van 18 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Torhoutsesteenweg 63 0102.
11) Burgemeesterbesluit van 14 augustus 2025, houdende de onbewoonbaarverklaring na brand van de woning gelegen Voorhavenlaan 42 0001.
12) Burgemeesterbesluit van 14 augustus 2025, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Dokter Eduard Moreauxlaan 211 0201.
13) Burgemeesterbesluit van 19 augustus 2025, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Peter Benoitstraat 18 0101.
14) Burgemeesterbesluit van 19 augustus 2025, houdende de overbewoondverklaring van de woning gelegen Peter Benoitstraat 18 0101.
15) Conformiteitsattest van 18 augustus 2025 over de kwaliteit van de woning gelegen Euphrosina Beernaertstraat 75 0503.
16) Conformiteitsattest van 18 augustus 2025 over de kwaliteit van de woning gelegen Torhoutsesteenweg 240 0301.
17) Burgemeesterbesluit van 08 augustus 2025, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Dokter Eduard Moreauxlaan 73 0102.
18) Conformiteitsattest van 21 mei 2025 over de kwaliteit van de woning gelegen Torhoutsesteenweg 63 0402.
19) Burgemeesterbesluit van 26 augustus 2025, houdende de ongeschiktverklaring van de woning gelegen Leffingestraat 151 0303.
20) Burgemeesterbesluit van 26 augustus 2025, houdende de ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring van de woningen gelegen Wittenonnenstraat 47 0401 en 0601.
21) Burgemeesterbesluit van 22 augustus 2025, houdende de onbewoonbaarverklaring van de woning gelegen Torhoutsesteenweg 322 0001.
22) Conformiteitsattest van 18 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Dokter Eduard Moreauxlaan 25 0001.
23) Conformiteitsattest van 18 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Dokter Eduard Moreauxlaan 25 0201.
24) Conformiteitsattest van 19 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Leeuwerikenstraat 115 0001.
25) Conformiteitsattest van 19 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Leeuwerikenstraat 115 0101.
26) Conformiteitsattest van 19 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Leeuwerikenstraat 115 0102.
27) Conformiteitsattest van 19 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Leeuwerikenstraat 115 0201.
28) Conformiteitsattest van 19 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Leeuwerikenstraat 115 0202.
29) Conformiteitsattest van 19 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Leeuwerikenstraat 115 0301.
30) Conformiteitsattest van 19 augustus 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Leeuwerikenstraat 115 0302.
31) Conformiteitsattest van 15 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Karel Janssenslaan 45 0101.
32) Conformiteitsattest van 15 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Karel Janssenslaan 45 0201.
33) Conformiteitsattest van 15 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Karel Janssenslaan 45 0301.
34) Conformiteitsattest van 15 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Karel Janssenslaan 45 0401.
35) Conformiteitsattest van 15 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Karel Janssenslaan 45 0501.
36) Conformiteitsattest van 15 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Karel Janssenslaan 45 0601.
37) Conformiteitsattest van 15 juli 2025 over de kwaliteit van een woning gelegen Karel Janssenslaan 45 0701.
Burgemeestersbesluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Conformiteitsattesten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Ministeriële Besluiten dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Proces-verbaal van vaststelling van uitvoering van een herstelvordering dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd;
Communicatie met de Vlaamse overheid dienen ter kennisgeving aan de Gemeenteraad te worden voorgelegd.
Neemt kennis van de mededelingen.
De Gemeenteraad wil op de hoogte worden gebracht van de overheidsopdrachtendossiers, waarvan zij de gunningswijze heeft goedgekeurd, die tijdens de afgelopen maand werden gesloten.
Van volgende overheidsopdrachtendossiers heeft de sluiting plaats gevonden tussen 09 juni 2025 en 08 september 2025:
150.W.1105 - Restauratiewerken Koninklijke Gaanderijen Oostende - Fase 1 - Restauratiewerken
150.W.1105/1 - Restauratiewerken Koninklijke Gaanderijen Oostende - Fase 2 - Restauratiewerken
Ongekend
Neemt kennis van volgende overheidsopdrachten waarvan de sluiting plaats vond tussen 09 juni 2025 en 08 september 2025:
150.W.1105 - Restauratiewerken Koninklijke Gaanderijen Oostende - Fase 1 - Restauratiewerken
150.W.1105/1 - Restauratiewerken Koninklijke Gaanderijen Oostende - Fase 2 - Restauratiewerken
1 Schepen Ooms laat ons weten dat er sowieso gebouwd zal worden , is dit op heden al zo zeker .
2 in het bestuursakkoord word er gesproken over ¼ betaalbare appartementen is dit ook voor deze site jullie visie .
3 Is er een kb bescherminsbesluit van 7 /6/1976 voor oosteroever hoe ziet de stad dit besluit .
4 Hoe verloopt de verstandhouding met de lokale belangengroepen .
Mvg Vanmassenhove Dirk
Het stadsbestuur van Oostende hanteert op haar website nog steeds de voorrangsregels in de kinderopvang van de Vlaamse Overheid van 1 maart 2024. Een deel van deze regels werd echter op 30 april 2025 door het Grondwettelijk Hof ongeldig verklaard omdat ze discriminerend waren: alle werkende ouders moeten voorrang krijgen, zonder onderscheid tussen halftijds, 4/5 of voltijds werken.
Daarnaast blijft de vraag naar kinderopvang in Oostende groot. Het creëren van extra plaatsen is cruciaal: hoe meer opvangplaatsen er zijn, hoe minder streng de voorrangsregels hoeven te zijn. Het Stadsbestuur geeft in het bestuursakkoord aan dat er 120 extra plaatsen nodig zijn om elk Oostends kind een opvangplaats te kunnen bieden. Er wordt ook onderzocht of samenwerking met bedrijven mogelijk is om interne opvanginitiatieven op te starten.
We hebben hierover de volgende vragen aan het Stadsbestuur:
(vraag 1 tem 6 wordt gesteld door raadslid Silke Beirens, vraag 7 en 8 door raadslid Danick Minne)
1. Welke voorrangsregels past de stad Oostende momenteel concreet toe in de praktijk?
2. Wordt het huishoudelijk reglement en ook de website aangepast zodat het in lijn is met de uitspraak van het Grondwettelijk Hof van 30 april 2025? Zo ja, wanneer?
3. Zijn er in tussentijd maatregelen genomen om te zorgen dat geen werkende ouder onterecht voorrang wordt onthouden?
4. Op dit moment staan er 2 oproepen open vanuit Agentschap Opgroeien voor de stad Oostende. Het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) komt pas bijeen op donderdag 25 september. Kan de schepen toch al aangeven of er al kandidaten zijn voor de extra plaatsen of voor het omzetten van bestaande plaatsen naar IKT-plaatsen? Indien er sprake is van geheimhouding tot het LOK, heb ik daar uiteraard alle begrip voor.
5. Op basis van de huidige instroom in het lokaal loket kinderopvang, blijft het cijfer van 120 extra plaatsen uit het bestuursakkoord actueel?
6. Welke concrete inspanningen heeft het stadsbestuur tot nu toe geleverd om extra kinderopvangplaatsen te creëren in Oostende, rekening houdend met de dubbele problematiek: de zoektocht naar geschoold personeel met de nodige draagkracht én de al dan niet beperkte uitbreidingsmogelijkheden in bestaande (private) infrastructuur?
7. Hoe ver staat het onderzoek naar samenwerking met bedrijven voor interne opvanginitiatieven? Zijn er al gesprekken gevoerd, en zo ja, met welke partijen?
8. In de Raad van Bestuur van Henri Serruys van april 2025 deed ik een tussenkomst mbt het organiseren van kinderopvang in AZ Oostende campus Serruys. Er was ook al overleg met I-mens die vragende partij is voor samenwerking. Is er nog interesse om hier verder op in te gaan ? Is er al enige duidelijkheid hieromtrent? Wat zijn de volgende stappen die jullie hiervoor zullen ondernemen?
Alvast bedankt.
Op 15 september liep de uiterste termijn af voor de verplichte aanmelding van toeristische logies in het kader van de hervormde verblijfsbelasting. Deze maatregel moest zorgen voor gelijke regels voor alle uitbaters en meer duidelijkheid over de toeristische markt in Oostende. Uitbaters die zich niet tijdig aanmelden riskeren sancties.
Tegelijk geldt er een voorlopige stop op nieuwe vergunningen voor vakantieverhuur tot eind 2025, in afwachting van een nieuwe beleidsvisie rond vakantieverhuur in de stad.
In dit verband heb ik volgende vragen:
- Hoeveel aangiften zijn er tegen 15 september effectief ingediend?
- Hebben jullie zicht op hoeveel verhuurders niet tijdig hebben ingediend? Hoe worden deze opgespoord?
- Zal een aanbieder van vakantieverhuur naast de verblijfsbelasting ook nog de belasting op tweede verblijven moeten betalen?
- Wat met mensen die hun hoofdverblijfplaats verhuren als vakantiewoning als ze zelf met vakantie zijn?
- Hoe ver staat de stad met de opmaak van de nieuwe beleidsvisie voor vakantieverhuur? Zal het nog in elke wijk mogelijk zijn om aan vakantieverhuur te doen?
- Welke timing wordt gehanteerd en wanneer mogen burgers en uitbaters duidelijkheid verwachten over de toekomstige regels?
Motivatie: Volgende week wordt voor de laatste keer dit jaar het restafval 's nachts opgehaald. Belangrijk is te weten of deze omschakeling al dan niet succes gehad heeft en voor herhaling vatbaar is de volgende jaren.
Vragen:
1) Heeft het stadsbestuur al een evaluatie gemaakt van het nut van de nachtophaling van het restafval ?
2) Mag men spreken van een succes of niet ? Is dit initiatief voor herhaling vatbaar ?
3) Volgens bekomen inlichtingen zou de nachtophaling van het restafval in bepaalde wijken meer succesvol zijn dan in andere wijken. Klopt dit ?
Geachte voorzitter, geachte leden van de gemeenteraad,
Ik wens de aandacht te vestigen op de recente wijzigingen aan het rondpunt aan het Vuurkruisenplein. Voorheen waren er twee rijstroken, nu is dat herleid tot één. Deze beslissing roept belangrijke vragen op, zowel strategisch als praktisch.
1. Gebrek aan een breed mobiliteitsplan
Er worden nu cosmetische ingrepen doorgevoerd zonder dat er een overkoepelend mobiliteitsplan bestaat. Zo’n plan is nochtans cruciaal om te bepalen op welke manier cruciale verkeerspunten al deze moeten worden ingericht. De huidige werken riskeren dus weggegooid geld te zijn als later blijkt dat ze niet passen in het ruimer mobiliteitskader.
2. Gemiste kans voor een functionele oplossing
Specifiek voor dit rondpunt is de impact op de bewoners van het Hazegras bijzonder groot. Voor hen is het essentieel dat er een tweede strook beschikbaar is die het uitrijden naar de Verenigde Natieslaan kan vergemakkelijken. Door dit niet te voorzien dreigen de bewoners geconfronteerd te worden, zeker tijdens de drukke zomerdagen, met een verzadigd rondpunt gezien binnenkomend verkeer voornamelijk richting centrum staat aan te schuiven. Andere steden tonen aan dat “slimme rotondes” – met aangepaste rijstroken en betere doorstroming, bijv. aan de Sterre in Gent – wél een antwoord kunnen bieden. Het is heel jammer dat Oostende deze kans heeft laten liggen.
Conclusie en vraag aan het bestuur:
Geachte voorzitter, geachte leden van de gemeenteraad,
Ik wens de aandacht te vestigen op de verwarring die recent ontstaan is in het Westerkwartier.
Inwoners in de het Westerkwartier blijken beboet te worden wanneer zij hun voertuig parkeren voor hun eigen garage, ondanks dat de nummerplaat (van eigen voertuig) duidelijk aangegeven is op de garagepoort. Nochtans is het volgens de wegcode toegestaan om voor een garage te parkeren indien het kenteken van het voertuig leesbaar op de poort is aangebracht. Echter, een aantal van de straten in het Westerkwartier zijn woonerven, waar het dan weer niet toegestaan is om te parkeren op plekken tenzij die expliciet zijn afgebakend door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur, of met een expliciet verkeersbord. Dus ook niet voor de eigen garagepoort. Daarnaast blijkt ook dat een aantal straten er geen niveauverschil is tussen parkeerstrook / trottoir, en dus geen aparte parkeerstrook, waardoor de strook voor de garage als voetpad gezien wordt en er ook hier dus niet voor eigen garage mag worden geparkeerd.
Het gebrek aan een uniform beeld en de verschillende regels is voor de inwoners verwarrend.
Conclusie en vraag aan het bestuur:
De recente berichtgeving rond Paul Conway, de Amerikaanse ex-eigenaar van KV Oostende, baart velen zorgen. Conway werd in Spanje opgepakt en is intussen onder elektronisch toezicht in ons land geplaatst. Hij wordt gelinkt aan fraude en wanbeheer bij KVO, wat uiteindelijk tot het faillissement van de club leidde.
De curator stelde in de media dat er geen procedure lopende is die de stad rechtstreeks raakt, maar tegelijk is duidelijk dat het wanbeheer van de Amerikaanse eigenaars, na de overname in 2020, onrechtstreeks ook gevolgen heeft voor de stad, gezien de band met het stadion en eerdere afspraken rond schulden en compensaties.
Concrete vragen
Welke officiële informatie heeft de stad Oostende momenteel over het lopende gerechtelijk onderzoek naar Paul Conway en de Pacific Media Group in verband met fraude bij KVO?
Welke rol of mogelijke aansprakelijkheid ziet de stad in dit dossier, bijvoorbeeld inzake het stadion of schuldenregeling na het faillissement?
Is er overleg met de curator of andere betrokken partijen over de financiële impact voor de stad Oostende?
De hervorming waarbij de werkloosheidsuitkering in de tijd wordt beperkt, zal in Oostende een zwaardere impact hebben dan in heel wat andere steden en gemeenten. De eerste ramingen spraken voor januari 2026 over 82 mensen die hun uitkering zouden verliezen, vanaf maart 179 personen en vanaf april zelfs 243. Afgelopen week zijn de eerste brieven voor de lichting van januari reeds aangekomen.
Daarom heb ik volgende vragen: